لوگو سایت کرج بی بی

آیا احتمال بارداری با کاندوم سالم وجود دارد؟(پاسخ به سوالات متداول)

بارداری با کاندوم

درباره کاندوم

کاندوم پوششی است که به وسیله آن تا حد بسیار زیادی از بارداری و انتقال بیماری‌های جنسی جلوگیری می‌شود. البته میزان تاثیر آن به روش استفاده افراد نیز بستگی کامل دارد. طبق پژوهش‌های انجام شده خطاهای اساسی که در استفاده از کاندوم بسیار رایج است و شامل مواردی از قبیل خارج کردن کاندوم پیش از پایان رابطه، عدم تنظیم صحیح کاندوم روی قسمت نوک آلت تناسلی آقایان، عدم بررسی راجع به صدمه و پارگی روی کاندوم قبل از استفاده و… می‌شود. از آنجایی که موضوعات مربوط به بیماری‌های مقاربتی و روش‌های پیشگیری از بارداری اهمیت زیادی دارند، لذا در این مطلب ما می‌خواهیم راجع به این موضوع صحبت کنیم که آیا احتمال بارداری با کاندوم سالم وجود دارد یا خیر؟ پس برای کسب اطلاعاتی در این زمینه لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

کاندوم چیست؟

کاندوم چیست؟

کاندوم یک پوشش نازک است که غالباً جنس آن لاتکس بوده و از ماده‌ای که در زیر پوست درخت کائوچو قرار دارد، ساخته می‌شود. این پوشش نه تنها تا حد زیادی از باردار شدن خانم‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه از منتقل شدن بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی به دستگاه تناسلی زن، دستگاه تناسلی مرد، دهان و مقعد نیز پیشگیری خواهد کرد. البته علاوه بر کاندوم‌های رایج نوع دیگری از کاندوم به نام کاندوم داخلی یا کاندوم زنانه موجود است که برای استفاده باید آن را داخل واژن زن قرار داد. اما در مطلب امروز قصد ما توضیح در رابطه با کاندوم‌های موضعی یا مردانه است.

بیشتر بخوانید :
انواع اگزما در نوزاد را چطور درمان کنیم؟ درمان خانگی اگزما در کودکان و نوزادان

 

آیا احتمال بارداری با کاندوم سالم وجود دارد؟

آیا احتمال بارداری با کاندوم سالم وجود دارد؟

در صورتی که از این وسیله به شکل صحیح استفاده شود و آن را درست روی آلت مردانه قرار دهید، حدود ۹۸ درصد از بارداری جلوگیری می‌کند. اما در واقع زمانی که این محصول ساخته شده است، میزان تاثیرگذاری آن ۸۵ اعلام شده؛ چرا که در حین استفاده از آن ممکن است خطاها و اشتباهاتی به وجود بیاید که همین مسئله باعث می‌شود حتی با قرار دادن کاندوم نیز بارداری ایجاد شود.

 

روش‌های پیشگیری از بارداری

روش‌های پیشگیری از بارداری

همانطور که می‌دانید برای جلوگیری از باردار شدن، روش‌های مختلفی وجود دارد که سطح تاثیر هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. یکی از این روش‌ها کارآمدتر بوده و استفاده آنها رایج‌تر می‌باشد. درست مانند استفاده از کاندوم، از روش‌های دیگری نیز باید به شکل اصولی و صحیح استفاده شود تا تاثیرگذار باشد. در صورتی که قصد بچه‌دار شدن ندارید، بهتر است علاوه بر کاندوم از سایر وسایل پیشگیری نیز مانند قرص‌های ضد بارداری یاIUD استفاده نمایید تا از میزان ریسک بارداری تا حد زیادی  کاسته شود.

 

آیا استفاده نکردن از کاندوم باعث حاملگی می‌شود؟

آیا استفاده نکردن از کاندوم باعث حاملگی می‌شود؟

در صورتی که در مراحل خاصی از چرخه قاعدگی بانوان رابطه جنسی برقرار شود، به احتمال زیاد بارداری اتفاق می‌افتد؛ زیرا معمولاً در حدود یک تا دو روز پس از تخمک گذاری، در بدن بانوان تخمک آزاد شده و شرایط بارداری کاملاً مهیاست. این فرایند غالباً در نیمه چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. به عنوان مثال اگر دوره عادت ماهیانه یک خانم ۲۸ روز باشد، احتمالا ۱۴ روز پس از شروع قاعدگی تخمک آزاد خواهد شد. از طرفی اسپرم مرد می‌تواند تا ۵ روز در بدن زنده بماند و در صورتی که زن طی زمان تخمک گذاری با همسرش رابطه جنسی تناسلی (PIV) داشته باشد، امکان بارداری بسیار زیاد است. به همین دلیل توصیه می‌شود حتی اگر سن بالایی دارید، جهت احتیاط در روابط جنسی PIV، حتماً از کاندوم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :
انواع روش های درمان خانگی زردی نوزاد

آیا استفاده از کاندوم باعث نازایی می‌شود؟

سوالی که ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید این است که ممکن است در صورت استفاده از کاندوم فرد دچار نازایی شود؟ در پاسخ با این سوال باید بگوییم که قطعاً خیر‌؛ زیرا استفاده از کاندوم می‌تواند تا ۳۰ درصد ناباروری‌های ناشی از عفونت‌های مقاربتی را نیز کاهش دهد. پس این پوشش نه تنها باعث ناباروری و نازایی نمی‌شود، بلکه به آن نیز کمک می‌کند.

 

در چه شرایطی احتمال بارداری با کاندوم کاهش می‌یابد؟

در چه شرایطی احتمال بارداری با کاندوم کاهش می‌یابد؟

در صورتی که استفاده اصولی و بهینه‌ای از این وسیله داشته باشید، احتمال بارداری به شدت کم می‌شود. مثلاً باید مراقب بود که کوچک‌ترین پارگی و خراشی روی پوشش آن وجود نداشته باشد. هنگام رابطه جنسی با کاندوم سعی کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

~ اندازه کاندوم: سایز مناسب کاندوم اهمیت زیادی دارد. مععمولاً کاندوم‌های خارجی که سایز استانداردی دارند، برای آلت‌های تناسلی مردانه با سایزی مناسب‌اند. بدیهی است که به دلیل اینکه کاندوم‌ها خاصیت کشیده شدن و ارتجاعی دارند، معمولاً طولشان بیشتر از آلت با سایز متوسط است.

~ روش نگهداری کاندوم: نگهداری این وسیله در محفظه‌هایی مانند کیف پول خیلی راحت است؛ اما اگر آن را برای مدت طولانی در چنین جاهایی قرار دهید، احتمالاً به دلیل اصطکاک ناشی از تماس دست با کیف پول، کاندوم صدمه می‌بیند. حتی نگه داشتن آن در جیب، اتومبیل، حمام و… نیز برای زمان‌های طولانی اصلاً مناسب نیست. پس بهتر است در محیطی خشک مانند کشوی کمد یا دراور نگهداری شود. اگر قصد دارید در جای دیگری رابطه جنسی داشته باشید و ناچار به حمل کاندوم هستید، آن را در یک کیسه تمیز و بهداشتی قرار دهید و از نگه داشتن کاندوم در کیف پول یا جیب به صورت خالی و بدون محفظه پرهیز کنید. کاندوم باید در جایی قرار بگیرد که اصطکاک کمی داشته باشد تا گرم نشود. اگر کاندوم را برای مدت‌ها در کیف پول یا جیب خود قرار داده بودید، می‌توانید چند ساعت پیش از استفاده آن را در فضای مناسبی قرار دهید تا از میزان گرمای آن کاسته شود.

بیشتر بخوانید :
بهترین داروی زردی نوزاد چیست؟

~ تاریخ انقضای کاندوم: بعضی از افراد فکر می‌کنند کاندوم تاریخ انقضا ندارد؛ در حالی که این تفکر اشتباه است و این پوشش نیز مانند هر محصول دیگری تاریخ انقضا دارد. کاندوم در صورت منقضی شدن، احتمال پاره شدنش افزایش پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم پیش از باز کردن آن به تاریخ انقضای کاندوم دقت کرده و از منقضی نشدن کاندوم اطمینان لازم را کسب نمایید. اگر اطمینان پیدا کردید که تاریخ آن منقضی نشده است، پس از باز کردن به دقت آن را بررسی کنید که دارای سوراخ یا صدمه نباشد. حتی اگر در حین استفاده از کاندوم متوجه وجود سوراخ روی آن شدید، بلافاصله کاندوم را دور انداخته و از کاندوم دیگری استفاده کنید؛ زیرا در این صورت احتمال بارداری افزایش پیدا می‌کند.

نحوه استفاده از کاندوم

نحوه استفاده از کاندوم

کاندوم را باید پس از برآمدن آلت تناسلی مرد و پیش از آغاز فعالیت جنسی روی آلت تناسلی قرار دهید. همچنین باید کل آلت را از قسمت سر تا پایه کاملاً بپوشاند و کوچک‌ترین هوایی در آن وجود نداشته باشد و در قسمت انتهایی کاندوم، یعنی قسمتی که روی نوک آلت تناسلی مردانه قرار می‌گیرد، نباید هیچ هوایی داشته باشد. این فضا برای خروج منی احتیاج است. در رابطه با کاندوم‌های واژینال نیز باید بدانید که حداکثر ۸ ساعت پیش از رابطه جنسی در کانال واژن قرار می‌گیرند و حلقه خارجی آنها حدود یک اینچ در خارج دهانه واژن آویزان می‌شود. پس از اطمینان از صحیح قرار گرفتن کاندوم واژینال می‌توان پیش از اینکه آلت مردانه به شکل عمودی درآید، آن را نزدیک یا داخل واژن قرار داد!

بیشتر بخوانید :
علت پوست ریزی سر نوزاد چیست؟ درمان پوسته شدن سر نوزادان

زمان مناسب برای برداشتن کاندوم از آلت تناسلی

پس از انزال منی و ارگاسم مرد می‌توانید کاندوم را بردارید. اگر بعد از انزال تصمیم به ادامه رابطه با شریک جنسی خود داشتید، باید آن کاندوم را برداشته و از کاندوم دیگری استفاده نمایید. پس از برداشتن کاندوم انتهای آن را گره بزنید تا منی داخل آن نشت نکند؛ چرا که حتی به احتمال خیلی ضعیفی در چنین شرایطی احتمال بارداری وجود دارد. ضمناً کاندوم یک وسیله یکبار مصرف است؛ پس نمی‌توانید بعد از یک بار استفاده، آن را شستشو داده و مجدداً استفاده نمایید؛ بلکه پس از استفاده بلافاصله آن را دور بیندازید.

چطور می‌توان کاندوم را از بسته درآورد؟

بسته کاندوم را به آرامی با دست باز کنید و به هیچ وجه برای پاره کردن بسته از دندان‌های خود استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است در حین انجام این کار کاندوم دچار خراش و آسیب شود.

نحوه قرار دهی کاندوم روی آلت تناسلی

همانطور که گفتیم بعد از اینکه آلت تناسلی به حالت عمودی درآمد، کاندوم روی آن قرار می‌گیرد. نحوه قرار دادن کاندوم روی آلت تناسلی فوق العاده مهم است و باید به یک شکل لوبیایی روی آلت تناسلی قرار گرفته باشد نه مانند شکل کلاهک دوش حمام. در صورتی که در حین کشیدن کاندوم روی آلت تناسلی خیلی اذیت شدید و این کار برایتان مشکل بود، مشخص می‌شود که در انجام این کار اشتباه عمل می‌کنید. اگر کاندوم را برعکس روی آلت تناسلی قرار داده‌اید، نمی‌توانید دوباره از آن استفاده کنید؛ بلکه باید آن را دور انداخته و از کاندوم جدید استفاده نمایید. ابتدا کاندوم را باز کنید؛ حدود یک سانتی‌متر کافی است. سپس آن را روی قسمت نوک آلت تناسلی مردانه قرار دهید. پس از آن سر کاندوم که قسمتی شبیه پستانک دارد را فشار داده و با دست دیگرتان کاندوم را روی آلت بچرخانید و آن را تا قسمت پایه آلت تناسلی پایین بیاورید و تمام هواهای داخل کاندوم را کاملاً خارج کنید. اگر خواستید می‌توانید برای برقراری رابطه جنسی علاوه بر کاندوم، از ژل‌های لوبریکانت و روان کننده‌ها نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :
علت زخم گوش نوزادان چیست؟ 4 علت اصلی!

 

روان کننده‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب کاندوم

روان کننده‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب کاندوم

به طور کلی انجام عمل روانکاری در رابطه باعث می‌شود تا در صورت از استفاده از کاندوم، از پاره شدن آن جلوگیری گردد و به سه طریق می‌توان عمل روانکاری را انجام داد:

۱_به کمک ترشحات طبیعی واژن خانم‌ها

۲_با استفاده از کاندوم‌های بسته‌بندی دارای روان کننده

۳_بهره گیری از روان کننده‌های لوبریکانت. در صورتی که از روان کننده‌های سیلیکونی یا گلیسیرینی در کنار کاندوم‌های لاتکس استفاده کنید، خطری ندارد؛ اما توصیه می‌شود روان کننده‌هایی را که پایه روغنی دارند را استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است به کاندوم لاتکس آسیب زده و از میزان کیفیت آن بکاهد. برای ایجاد رطوبت روی آلت تناسلی، می‌توانید از بزاق دهان یا آب تمیز استفاده کنید.

 

نحوه برداشت کاندوم از روی آلت تناسلی

نحوه برداشت کاندوم از روی آلت تناسلی

بعد از انزال، آلت تناسلی مرد باید بلافاصله از واژن خارج گردد. در صورتی که کاندوم نزدیک دهانه واژن باشد، موجب می‌شود که کاندوم نتواند روی آلت حرکت کند یا امکان دارد در واژن گیر کند؛ در نتیجه زمانی که آلت تناسلی از واژن خارج شد، می‌توانید کاندوم را به آرامی از آلت جدا کرده و در این لحظه مراقب باشید منی از آن بیرون نریزد. سپس کاندوم را گره بزنید.

چگونه می‌توان کاندوم داخلی را وارد یا خارج کرد؟

ابتدا سعی کنید بسته کاندوم را با دقت باز کرده، سپس کاندوم را تا جایی که جا دارد داخل واژن کنید (احتمالاً در این شرایط در نهایت به دهانه بالای رحم خواهد رسید). در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید در داخل یا خارج کاندوم، جهت کم کردن میزان اصطکاک، از روان کننده‌ها استفاده نمایید. حلقه داخلی دور گردنه رحم و حلقه خارجی، خارج از واژن قرار خواهد گرفت. زمانی که آلت مرد به واژن وارد می‌شود، نباید مستقیماً با قسمت داخلی واژن تماس داشته باشد.

بیشتر بخوانید :
زردی نوزاد چقدرمی‌کشد؟علل+تشخیص+درمان

 

درآوردن کاندوم

درآوردن کاندوم

پس از اتمام رابطه جنسی کاندوم را آرام بپیچانید و آن را از واژن خارج کنید. گره زدن کاندوم برای اطمینان است و برای جلوگیری از بیرون ریختن نطفه الزامی است.

اگر از هر دو کاندوم استفاده کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

برخی از افراد سوال می‌کنند که در صورت استفاده از کاندوم‌های زنانه و مردانه چه اتفاقی روی می‌دهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم استفاده همزمان از هر دو نوع کاندوم خطرناک بوده و ممکن است باعث پاره شدن هر دوی کاندوم‌ها یا یکی از آنها شود. لذا اگر می‌خواهید یک روش مطمئن برای پیشگیری از بارداری داشته باشید، باید از یک کاندوم استفاده کرده و  همزمان از روش‌های دیگری نظیر قرص، ایمپلنت یا آیودی بهره‌مند شوید.

 

اگر همه اصول ایمنی استفاده از کاندوم را رعایت کردید، اما باز آسیب دید، چه باید بکنید؟

اگر همه اصول ایمنی استفاده از کاندوم را رعایت کردید، اما باز آسیب دید، چه باید بکنید؟

در صورتی که همه موارد را کاملاً اصولی و درست انجام دهید، باز هم ممکن است کاندوم پاره شود؛ زیرا کاندوم یک پوشش فوق العاده ظریف است. پس باید مراقب باشید در صورت پارگی کاندوم بلافاصله رابطه را متوقف کرده و آلت تناسلی را از واژن خارج نمایید و کاندوم جدید را جایگزین کنید؛ چون فقط در روش‌هایی مانند قرص یا آیودی احتمال بارداری وجود ندارد. همچنین می‌توانید در چنین شرایطی از قرص‌های بارداری EC که بدون نسخه نیز قابل دریافت از داروخانه هستند، استفاده کنید. این قرص‌ها در ۳ تا ۵ روز اول رابطه جنسی مهم است؛ چرا که در روز اول ۹۵ درصد تاثیر دارد و در روز دوم تا سوم ۶۱ درصد تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید :
تست شنوایی سنجی OAE چیست؟

پرسش و پاسخ بارداری با کاندوم

پرسش و پاسخ بارداری با کاندوم

استفاده درست و احتمال بارداری کاندوم

تا این جای مطلب، ما در رابطه با استفاده‌های نادرست از این پوشش لاتکسی صحبت کردیم. اکنون می‌خواهیم در مورد آسیب‌ها و بی‌دقتی‌های استفاده در کاندوم که ریسک بارداری را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن میزان عفونت‌های مقاربتی می‌شود، صحبت کنیم.

° اعمال دیر هنگام کاندوم: در صورتی که کاندوم را پس از آغاز رابطه جنسی روی آلت تناسلی بگذارید، ریسک بارداری تا حد زیادی بالا می‌رود.

° حذف زودرس کاندوم: برخی از افراد پیش از پایان رابطه جنسی کاندوم را خارج می‌کنند که همین مسئله باعث افزایش ریسک بارداری خواهد شد.

° باز کردن کاندوم قبل از گذاشتن آن: از باز کردن کاندوم و درآوردن آن از بسته، پیش از آغاز رابطه جنسی خودداری کنید؛ منظور این است که زمانی که قصد گذاشتن کاندوم روی آلت تناسلی را داشتید، آن را باز کنید نه نیم ساعت زودتر!

° خالی بودن فضای کاندوم در نوک آلت تناسلی: وجود فضای خالی در نوک کاندوم، میزان احتمال بارداری با کاندوم سالم را افزایش می‌دهد.

° استفاده برعکس از کاندوم: در صورتی که کاندوم را پشت و رو قرار دهید، نه تنها تاثیری ندارد؛ بلکه شریک جنسی شما را در معرض مایع منی قرار داده و احتمال بارداری را بالا می‌برد.

° خطای باز کردن کاندوم در طول رابطه: یک عامل در احتمال بارداری این است که پیش از باز کردن کاندوم، رابطه برقرار شده باشد؛ لذا امکان بارداری در چنین شرایطی با کاندوم سالم افزایش پیدا می‌کند.

° قرار گرفتن کاندوم در معرض اشیای نوک تیز: به هیچ وجه کاندوم را در معرض اشیا تیز قرار ندهید؛ زیرا پوشش آن بسیار نازک است و احتمال پارگی و خراش روی آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید :
0 تا 100 ختنه+ نکات مهم!

° عدم بررسی خسارت در کاندوم: بررسی نکردن کاندوم جزو یکی از مسائلی است که به شکل ناخواسته ریسک بارداری را بالا می‌برد. پس حتماً پیش از قرار دادن کاندوم روی آلت تناسلی، آن را از نظر سالم بودن بررسی کنید.

° عدم انجام روانکاری: استفاده از ژل روان کننده همراه با کاندوم می‌تواند تا حد زیادی از پارگی کاندوم جلوگیری کرده و میزان احتمال بارداری را کم کند.

° برداشت نادرست کاندوم: در صورت برداشت نادرست کاندوم، احتمال خارج نشدن سریع و صحیح مایع منی مرد پس از انزال وجود دارد و به دنبال همین مسئله، میزان بارداری با کاندوم افزایش پیدا می‌کند.

° استفاده مجدد از کاندوم: به هیچ وجه نباید از یک کاندوم دو بار استفاده کرد. این محصولات یکبار مصرف هستند و استفاده مجدد از آنها کار بسیار اشتباهی است و احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.

° نگهداری نادرست کاندوم: کاندوم را باید در یک جای خشک نگهداری کرد. نگهداری آنها خارج از شرایطی که قبلاً گفتیم، میزان احتمال بارداری با کاندوم را افزایش خواهد داد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

داشتن دانش تنظیم خانواده و نکات مربوط به بارداری و راه‌های پیشگیری از آن، امری ضروری و لازم است. معمولاً در جلسات مشاوره پیش از ازدواج راجع به این مسائل صحبت شده و اطلاعات اولیه در اختیار افراد قرار داده می‌شود. اما بهتر است خودتان در چنین زمینه‌هایی مطالعه داشته باشید و دانش جنسی خود را بالا ببرید. کاندوم یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری بوده که میزان انتقال بیماری‌های مقاربتی را نیز کم می‌کند. اگر با وجود استفاده از این پوشش احساس کردید احتمال بارداری هست و دچار تردید شدید؛ می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و با مشاوره با ایشان، سوالات و ابهامات خود را برطرف کنید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. از این که تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *