لوگو سایت کرج بی بی

تست شنوایی سنجی OAE چیست؟

تست شنوایی سنجی OAE

کاربرد تست OAE در بررسی حلزونی گوش

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

کاربرد تست OAE در بررسی حلزونی گوش

تستOAE معمولاً در غربالگری نوزاد جهت سنجش میزان شنوایی و مشکلات مربوط به کم شنوایی و ناشنوایی، خصوصاً در سه ماه اول تولد انجام می‌گیرد. این تست که به آن تست انتشارات آکوستیک یا تست انتشارات صوتی نیز گفته می‌شود، مربوط به بررسی بخشی از پاسخ گوش داخلی به صداها است و بیشتر برای کودکان و نوزادانی انجام می‌شود که با توجه به شرایط سنی خود قادر نباشند به تست‌های شنوایی رفتاری، پاسخ مناسب دهند. امروز ما می‌خواهیم در رابطه با این تست صحبت کرده و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما دوستان گرامی قرار دهیم. پس لطفاً تا انتها همراه ما بمانید.

 

انتشارات صوتی چیست؟

انتشارات صوتی چیست؟

صداهایی که توسط قسمت حلزونی گوش دقیقاً زمانی که به وسیله صداهای نرم تحریک می‌شود، منتشر خواهند شد؛ یعنی زمانی که صدا باعث تحریک حلزونی گوش شود، سلول‌های موی خارجی شروع به ارتعاش کرده و این ارتعاش صدای نسبتا نامفهومی را تولید خواهد کرد که این صدا به گوش میانی برمی‌گردد.

 

کاربرد تست OAE چیست؟
تست شنوایی سنجی OAE

کاربرد تست OAE چیست؟

از این تست جهت بررسی دقیق میزان عملکرد گوش داخلی یا حلزونی گوش بهره می‌گیرند که  ضمن اندازه‌گیری انتشارات صوتی، این کار انجام خواهد شد. کاربردهای تستOAE شامل موارد زیر خواهد شد:

بیشتر بخوانید :
تاثیر میوه ها در درمان زردی نوزاد

-برای غربالگرایی شنوایی و تشخیص دادن احتمال ابتلای نوزاد به کم شنوایی یا ناشنوایی

-تخمین زدن حساسیت نسبی شنوایی

-بررسی کردن میزان شنوایی در کودکان و نوزادانی که تست‌های شنوایی گفتاری معمولی را ندارند؛ به عنوان مثال افرادی که عقب ماندگی‌های ذهنی و… مبتلا هستند.

-آزمایش کردن کاهش شنوایی عملکردی؛ در چنین شرایطی فرد علائم و نشانه‌های ناشی از کم شنوایی را نشان می‌دهد، اما در واقع هیچ گونه مشکلی در سیستم شنوایی او وجود ندارد.

 

آزمون چگونه انجام می‌شود؟
تست شنوایی سنجی OAE

آزمون چگونه انجام می‌شود؟

اینکار به هیچ وجه دردناک نیست و برای انجام آن نوزادان را خوابانده و با یک فوم نرم یا پروب مورد آزمایش قرار می‌دهند. در این شرایط نوزاد از طریق این فوم، صداهای ملایمی را خواهد شنید. این فوم‌ها به گونه‌ای هستند که یکی از آنها صدا تولید می‌کند و دیگری میکروفون است. اگر حلزونی گوش به طور صحیح کار کند، در پاسخ به این صدا اکو می‌شود که طور کلی چهار صدا وجود دارد که حلزونی گوش آنها را تولید می‌کند:

  • انتشارات صوتی: زمانی که حلزونی گوش فرد صداهایی را به شکل خود به خودی تولید کند، دقت داشته باشید که این صداها به شکل خود به خودی تولید شوند نه در پاسخ به صدای دیگری! چنین مواردی فقط در حدود ۵۰ درصد از افراد با شنوایی طبیعی به وجود می‌آید.
  • انتشارات صوتی گذرا: این مسئله در پاسخ به صدای دیگری به شکل گذرا و طی مدت زمان کوتاهی تولید می‌شود. در این بخش معمولاً صداهای انفجاری یا کلیک‌ها پخش خواهد شد که جهت ارزیابی میزان شنوایی در کودکان و نوزادان استفاده می‌شود.
  • تولیدات اعوجاج صداهای تولید شده: در پاسخ به دو تن صدا به شکل همزمان و فرکانس‌های متفاوت که مخصوص تشخیص آسیب زود هنگام به حلزونی گوش است، مفید می‌باشد. زمانی که قسمت حلزونی گوش در اثر آسیب‌های ناشی از صدا یا سمیت گوش صدمه دیده است.
  • انتشار پایدار فرکانس صوتی تولید شده: در پاسخ به یک صدای مداوم است که غالباً در محیط‌های بالینی استفاده نمی‌گردد. مواردی نیز وجود دارد که ممکن است باعث عدم وجودOAE گردد. به عنوان مثال مواردی نظیر کیست، تنگی اوتید خارجی، فشار غیر طبیعی گوش میانی، سوراخ شدن پرده گوش و…
بیشتر بخوانید :
سوختگی پای نوزاد + درمان خانگی
چگونه باید برای تست شنوایی سنجیOAE آماده شوم؟
تست شنوایی سنجی OAE

چگونه باید برای تست شنوایی سنجیOAE آماده شوم؟

باید بدانید که کودک در طول انجام این تست احتیاجی به خوابیدن ندارد و همه افراد حاضر در اتاق می‌توانند حضور داشته باشند، فقط باید خیلی ساکت باشند. ضمناً نگران نباشید؛ زیرا کودک در این آزمایش هیچ چیز خطرناکی را احساس نمی کند.

 

مدت زمان تست شنواییOAE چقدر است؟
تست شنوایی سنجی OAE

مدت زمان تست شنواییOAE چقدر است؟

برای انجام این تست احتیاجی به زمان طولانی نیست و فقط در حد چند دقیقه انجام خواهد شد.

تفسیر تستOAE

° برای تفسیر این تست باید بگوییم که برای آن یا نتیجه‌ای وجود دارد یا هیچ نتیجه‌ای وجود ندارد.

OAE°  های فعلی با شنوایی نرمال تا نزدیک به نرمال، سازگار می‌باشند.

° عدم وجود OAE ممکن است حاکی از یک مشکلی باشد که این مشکلات می‌تواند مواردی مانند از دست دادن شنوایی یا موم گوش و ایجاد عفونت در گوش میانی یا ناقص بودن گوش داخلی باشد. با انجام این آزمایش نشان داده می‌شود که جهت یافتن دلیل عدم وجود OAE، هرگونه کاهش احتمال شنوایی نیاز به آزمایشات و بررسی‌های بیشتری است.

 

تستOAE در نوزادان چه اهمیتی دارد؟
تست شنوایی سنجی OAE

تستOAE در نوزادان چه اهمیتی دارد؟

پزشکانی که تخصص شنوایی اطفال دارند، قطعاً در رابطه با این موضوع آموزشات لازم را دیده‌اند؛ مخصوصاً هنگام کار کردن با کودکانی که کم شنوایی دارند، حضور متخصص لازم می‌باشند. هنگام انجام این تست دکتر تصمیم می‌گیرد که کدام آزمایش اهمیت بیشتری دارد تا آن را با دقت و کارایی بالا اجرا شود. در صورتی که کم شنوایی شناسایی شود، پزشک اطلاعاتی را راجع به کم شنوایی و گزینه‌های ارتباطی و منابع به والدین خواهد داد.

بیشتر بخوانید :
درمان زردی نوزاد با طب سنتی + داروی گیاهی

 

خطای تست OAE
تست شنوایی سنجی OAE

خطای تست OAE

این تست قادر نیست به صورت قطعی ناشنوایی یا کم شنوایی را تشخیص دهد. در صورتی که در انجام این تست شکست خوردید، ‌می‌توانید از آزمایش‌های بیشتری جهت تشخیص کم شنوایی یا ناشنوایی نوزادتان کمک بگیرید. باید بدانید که احتمال خطا در این تست وجود دارد؛ چرا که ممکن است نوزاد در حین آزمایش ایجاد سر و صدا کند و در بعضی از مواقع نوزادان در گوششان مایعی دارند که اجازه نمی‌دهد تست نتیجه صحیح را داشته باشد. عوامل مختلفی هستند که باعث خطا و شکست آزمایش خواهد شد، برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • مهروموم ضعیف اطراف پروب گوش نوزاد
  • عدم همکاری بیمار
  • وجود اجسام خارجی در مجرای گوش نوزاد
  • انسداد موم گوش، خصوصاً زمانی که این مسئله از مهروموم خوب اطراف پروب گوش جلوگیری کند.
سوالات متداول تست شنوایی سنجی OAE
تست شنوایی سنجی OAE

سوالات متداول تست شنوایی سنجی OAE

۱_آیا آزمایشOAE قطعی است؟

طبق آمار پاسخ به این سوال منفیست؛ زیرا این تست می‌تواند به دلیل مسائلی مانند صداهای بیرون یا بی‌قراری کودک خطا داشته باشد. اغلب پزشکان جهت یافتن اطمینان از نتیجه تست آن را دو بار انجام می‌دهند.

۲_تست غربالگریOAE برای چیست؟

در بیشتر موارد پزشکان از این تست جهت آزمایش عملکرد غیر طبیعی گوش داخلی و هرگونه مسدودی در کانال شنوایی و یا صدمه به سلول‌های مویی بیرونی انجام می‌دهند. بایو بدانید که این تست عملکرد سلول‌های موی درونی و یا عملکرد پردازش شنوایی را ثبت نخواهد کرد.

۳_چه کسی به تستOAE نیاز دارد؟

این تست یک روش غربالگری متداول برای نوزادان، خصوصاً نوزادانی که زیر سه ماه هستند انجام می‌شود. البته برای کودکان و نوزادانی که سن بالاتری دارند، اما دچار ناتوانی‌های رشدی بوده نیز انجام خواهد شد؛ مخصوصاً آنهایی که تحمل تست‌های شنوایی دیگر را ندارند.

بیشتر بخوانید :
ام اس در بارداری و احتمال آسیب به نوزاد+سوالات متداول

۴_آیا تستOAEخطری دارد؟

خیر به هیچ وجه، این تست یک روش غیر تهاجمی بوده و هیچ خطری ندارد و برای هر گوش نوزاد نهایتاً ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.

۵_برای انجام تست شنواییOAE باید چکار کرد؟

در چنین شرایطی بهتر است به متخصصان گوش و حلق و بینی مراجعه کرده تا برای انجام این تست اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *