لوگو سایت کرج بی بی

ام اس در بارداری و احتمال آسیب به نوزاد+سوالات متداول

ام اس در بارداری

ام اس جزو بیماری‌های خود ایمنی محسوب می‌شود که علائمی مانند خستگی بیش از حد، ناتوانی در حفظ تعادل و ضعف عضلات را دارا می‌باشد. اغلب ام اس را معمولاً در دهه سوم و چهارم زندگی افراد می‌بینید و طبق آمار، مردان نسبت به زنان کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. یکی از مسائلی که ممکن است افراد مبتلا به ام اس را نگران کند، بحث بارداری برای خانم‌های مبتلا به این بیماری است و چنین افرادی از این نظر نگرانند که آیا بیماری ام اس روی بارداری و شیردهی آنها تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ ما تصمیم داریم در رابطه با موضوع ام اس در بارداری و احتمال آسیب به نوزاد صحبت کنیم. پس اگر مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید، لطفاً ما را تا انتها همراهی بفرمایید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

بارداری برای زنان مبتلا به ام اس

بارداری برای زنان مبتلا به ام اس

برای خانم‌هایی که به بیماری ام اس مبتلا هستند یک خبر خوب داریم و آن این است که این بیماری هیچ گونه مشکلی برای فرزند شما ایجاد نخواهد کرد و در واقع ام اس مانعی برای داشتن یک بارداری سالم نیست. بهتر است در کل دوران بارداری تحت نظر متخصص ام اس و پزشک زنان و زایمان قرار داشته باشید. در برخی از مواقع ممکن است پزشک استفاده از داروهای ام اس را قطع کند؛ زیرا علائم این بیماری ممکن است در بارداری کاهش پیدا کند. بعضی از نشانه‌های بیماری ام اس مانند کمردرد، عدم تعادل و… ممکن است در ماه‌های اول بارداری باعث شوند تا فرد بارداری سخت‌تری را تجربه کند. اما اگر به صورت کلی بخواهیم بگوییم، این بیماری به هیچ وجه مانع از بارداری و زایمانی سالم نخواهد شد.

بیشتر بخوانید :
۲۷علامت مننژیت کودکان و۴ آزمایش تشخیص مننژیت کودکان

 

علائم بیماری ام اس در بارداری

علائم بیماری ام اس در بارداری

عدم توانایی در تمرکز، خستگی بدن، بی‌حسی، مشکلاتی در ناحیه مثانه و روده، عدم کنترل ادرار و مدفوع و تغییرات ناگهانی خلق و خو از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری ام اس در دوران بارداری هستند. این نشانه‌ها در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بسیار کم خواهد شد و می‌توانیم بگوییم که حملات ام اس در بارداری کاملاً قطع می‌شود. اما بانوانی که به این بیماری مبتلا هستند، برای اقدام به بارداری باید با برنامه‌ریزی پزشک متخصص اقدام نمایند. جالب است بدانید که برای مادرانی که بارداری دوم خود را تجربه می‌کنند، روند پیشرفت بیماری نسبت به مادرانی که تجربه اول زایمانشان است، کندتر است؛ اما اگر با وجود ام اس بارداری ناخواسته برای فرد به وجود بیاید، احتمال دارد برای مادر و جنین مشکلاتی ایجاد شود که دلیل این مسئله نیز تاثیر منفی داروهای مصرف شده در این بازه زمانی است.

آیا قرص آلومینیوم ام جی اس اثر منفی در بارداری بیماران مبتلا به ام اس دارد؟

این دارو را می‌توانید به شکل شربت و قرص تهیه نمایید که معمولاً پزشکان جهت کاهش اسید معده و پیشگیری از نفخ شکم تجویز می‌کنند و بانوان بارداری که با مشکل رفلاکس معده و سوزش سر دل مواجه هستند، به مصرف این دارو روی می‌آورند. در پاسخ به این سوال که آیا این دارو تاثیر منفی روی بیماران باردار مبتلا به اس دارد یا خیر باید بگوییم که خیر، مصرف این دارو در بارداری هیچ مشکلی ایجاد نکرده؛ ولی بانوان باردار بهتر است مشکلات معده خود را با راهکارهای ساده‌تری همچون دمنوش‌ها و… برطرف کنند. به خصوص آنهایی که به بیماری ام اس مبتلا هستند، امکان دارد داروی ام جی اس با برخی از داروهای مصرفی آنها تداخل پیدا کند و برایشان ضرر داشته باشد. اگر قبل از هر اقدامی مشورتی با پزشک متخصص زنان و زایمان انجام دهید، احتمال بروز مشکل به شدت کم می‌شود.

بیشتر بخوانید :
استفراغ مکرر نوزاد و کودک + درمان + علائم و...

آیا بیماری ام اس در روند زایمان مشکلی ایجاد می‌کند؟

آیا بیماری ام اس در روند زایمان مشکلی ایجاد می‌کند؟

همانطور که گفتیم این بیماری به هیچ وجه برای بارداری و زایمان خانم‌ها مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند. بانوان مبتلا به ام اس در صورت باردار شدن، نشانه‌های کمی از این بیماری را بروز می‌دهند. ضمناً این خانم‌ها می‌توانند زایمان طبیعی نیز داشته باشند؛ اما معمولاً پزشکان برای آنها سزارین را مناسب‌تر می‌دانند. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، بیماری ام اس به هیچ وجه احتمال خارجی حاملگی خارج از رحم و سقط جنین را بالا نمی‌برد.

احتمال انتقال بیماری ام اس از مادر باردار به فرزند

بروز چنین اتفاقی بسیار نادر است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته از هر ۶۷ نوزادی که پدر یا مادرشان به ام اس مبتلا بودند، فقط یک نوزاد به این بیماری مبتلا شده است. پس این آمار نشان می‌دهد که احتمال انتقال بیماری ام اس از والدین به فرزندان، بسیار ضعیف است. ضمناً اگر بارداری خانم کاملاً تحت نظر پزشک و با مشورت ایشان صورت پذیرد، مشکلی به وجود نخواهد آمد. بدانید که وجود این بیماری در مادر، هیچ مانعی برای رشد و نمو سالم نوزاد ندارد؛ اما بعضی از مادرانی که به ام اس مبتلا هستند، نوزادان کم وزنی را به دنیا می‌آورند.

سخن پایانی

در مقاله امروز ما در رابطه با ام اس در بارداری و تاثیر آن روی جنین صحبت کردیم. همانطور که دیدید این بیماری روی کودک هیچ تاثیر منفی نخواهد گذاشت؛ خصوصاً برای مادرانی که بارداری دوم یا سوم خود را تجربه می‌کنند. پیشنهادی که برای خانم‌های مبتلا به ام اس داریم این است که اگر تصمیم به بارداری دارید، از لحظه اول پزشک را در جریان تصمیم خود گذاشته تا همه توصیه‌های قبل از بارداری، در حین بارداری و پس از بارداری را به شما ارائه دهد. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. از این که تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

بیشتر بخوانید :
آشنایی با قرص فنوباربیتال برای زردی نوزاد

سوالات متداول ام اس در بارداری

سوالات متداول ام اس در بارداری

۱_چرا بارداری در بهبود بیماری ام اس موثر است؟

در دوران بارداری مخصوصاً در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم سیستم ایمنی بدن، میزان ترشح مواد شیمیایی التهابی را به شدت کم می‌کند.

۲_آیا زنان مبتلا به ام اس می‌توانند هنگام زایمان طبیعی بی‌حسی ایپدورال را دریافت کنند؟

چنین بانوانی هیچ مشکلی برای دریافت این دارو نداشته و می‌توانند هنگام زایمان انواع و اقسام مختلف داروهای مسکن را با تجویز پزشک دریافت کنند.

۳_آیا امکان شیردهی برای زنان مبتلا به ام اس وجود دارد؟

پاسخ به این سوال نیز مثبت و خوشبختانه چنین بانوانی هیچ مشکلی برای بارداری و شیردهی ندارند. اما اگر در دوران شیردهی علائم شدید بیماری را داشتند، بلافاصله باید تحت درمان مجدد قرار گیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *