لوگو سایت کرج بی بی

درمان خانگی گوش درد (کودکان و بزرگسالان)

درمان خانگی گوش درد

کسانی که با گوش دردهای متوسط یا جزئی مواجه می‌شوند، ممکن است فکر کنند که این فقط یک مزاحمت موقتی بوده و عواقبی ندارد؛ اما باید بدانید که اگر ادامه‌دار باشد و یا به مرور زمان شدیدتر شود، احتمال عفونی شدن یا موارد دیگر را دارد که در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید. گوش درد جزو دردهایی است که برای افراد غیرقابل تحمل است و انجام هر کار دیگری را به جز فکر کردن به درد گوش دشوار می‌سازد؛ خصوصاً زمانی که کودکان با این مشکل مواجه می‌شوند، احساس ناراحتی زیادی دارند. اگرچه توصیه می‌شود برای درد گوش خود حتماً به دکتر مراجعه کنید؛ اما داروهایی نیز وجود دارند که می‌توان در خانه برای تسکین درد از آن استفاده نمود.  البته برای استفاده از چنین درمان‌های خانگی نیز باید با پزشک مشورت کنید. در مقاله امروز ما قصد داریم راجع به درمان خانگی گوش درد در کودکان و بزرگسالان صحبت کنیم. پس برای کسب اطلاعات مفیدی در این زمینه، لطفاً ما را تا پایان همراهی  بفرمایید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

علت گوش درد در کودکان و بزرگسالان

علت گوش درد در کودکان و بزرگسالان

متداول‌ترین دلیل گوش درد، وجود عفونت در گوش است؛ زیرا در چنین شرایطی گوش فرد ملتهب شده و افزایش فشار منجر به دردهای شدید خواهد شد. البته تنها یک متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند وجود عفونت را تشخیص دهد و شما نمی‌توانید بدون داشتن مجوز و نسخه، آنتی بیوتیک مصرف کرده یا آن را به فرزندانتان بخورانید. درد گوش همیشه نشآت گرفته از عفونت نیست؛ بلکه دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث بروز این مسئله می‌شوند که عبارت‌اند از:

بیشتر بخوانید :
علت ادرار سوختگی نوزادان چیست؟ انواع روش‌های درمان ادرار سوختگی

_اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی

_واکنش‌های آلژیک

_فشار بر گوش در اثر تغییر در ارتفاع

_پر شدن گوش از آب در استخر یا حمام

_عفونت‌های پوستی در داخل یا اطراف گوش

_درد ارجاعی که ممکن است ناشی از ملتهب شدن یا عفونت در سایر نقاط بدن باشد. به عنوان مثال در برخی از موارد درد در دندان باعث درد در گوش نیز خواهد شد.

 

درمان خانگی گوش درد کودکان و بزرگسالان

درمان خانگی گوش درد کودکان و بزرگسالان

راهکارهای مختلفی جهت درمان خانگی درد گوش وجود دارد که می‌توانید از آن کمک بگیرید. به موارد زیر توجه کنید:

  • داروهای بدون نسخه: برخی از داروهایی که ضد التهابی غیراستروئیدی هستند می‌توانند به شکل موقتی دردهای گوش را تسکین دهند و افراد مبتلا به این دردها می‌توانند چنین داروهایی را امتحان کنند. به عنوان مثال آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن و… در دسته این داروها قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید که دادن آسپرین به کودکان و نوزادان خطرناک است. پس به هیچ وجه نباید این دارو را به کودکان زیر ۲ سال بدهید و برای خوراندن آسپرین به کودکان زیر دو سال نیز حتماً با پزشک مشورت کنید؛ چرا که مصرف این دارو برای کودکان زیر دو سال خطرناک می‌باشد. ولی حتی اگر پزشک میزان مشخصی از آن را برای کودکان تجویز کند، قطعاً این میزان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر است.
  • کمپرس آب گرم: یکی دیگر از راهکارهایی که به کمک آن می‌توانید درد و التهاب گوش را کم کنید، کیسه آب گرم است که باید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را روی گوش قرار داده و سپس بردارید. احتمالاً با انجام این کار درد گوش شما تسکین پیدا می‌کند.
  • قطره گوش برای درمان گوش درد سرماخوردگی: قطره‌های مناسب برای درمان گوش درد می‌توانند ضمن کاهش فشار ناشی از مایع و جرم، درد را کاهش دهند. فقط پیش از استفاده از قطره برای نوع آن با پزشک مشورت کرده و دستورالعمل‌های نوشته شده روی قطره را به دقت مطالعه کنید و طبق آن عمل نمایید.
  • درمان خانگی گوش درد با سیر: سیر جزو داروهای طب سنتی است که از گذشته تاکنون برای تسکین درد مورد استفاده واقع شده است. امروزه نیز تحقیقات زیادی هستند که نشان می‌دهند این ماده خواص ضد میکروبی دارد و قادر است با عفونت‌ها مبارزه کند. پس سعی کنید در طول روز یک حبه سیر بخورید.
  • استفاده از پیاز: پیاز نیز مانند سیر قادر است با عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا مبارزه کند و دردها را تسکین دهد. پس اگر مبتلا به درد گوش شدید، می‌توانید برای کاهش درد، پیاز مصرف کنید.
  • شیر مادر برای درمان خانگی گوش درد در کودکان: به دلیل اینکه شیر مادر آنتی بادی‌هایی دارد که می‌توانند خاصیت ضد میکروبی داشته باشند، استفاده از آن جهت تسکین درد گوش نوزادان کمک کننده است.
  • آدامس جویدن: این درمان بیشتر برای مواقعی کاربرد دارد که شما در اثر افزایش ارتفاع دچار درد گوش شده‌اید؛ یعنی زمانی که در هواپیما هستید، ممکن است به دلیل تغییرات فشار هوا دچار درد گوش شوید، لذا می‌توانید آدامس بجویید.
  • روغن زیتون: یکی از درمان‌های سنتی برای تسکین درد گوش، روغن زیتون است که هم بی‌خطر و هم تاثیرگذار است. می‌توانید چند قطره روغن زیتون را گرم کنید و در گوش بریزید. این درمان برای نوزادان نیز خطری ندارد؛ فقط مراقب باشید روغن زیتون آنقدر داغ نشود که گوش را بسوزاند.
  • زنجبیل: این ماده خواص ضد التهابی داشته و موجب تسکین درد گوش خواهد شد. می‌توانید آب زنجبیل را در اطراف مجرای گوش خارجی بمالید تا دردتان تسکین پیدا کند؛ اما مراقب باشید که مستقیماً آن را در گوش قرار ندهید.
  • عسل: عسل جزو موادیست که هر چقدر از خاصیت آن گفته شود باز هم کم است و از گذشته تاکنون برای تسکین دردهای مختلفی مورد استفاده واقع شده است. گوش درد نیز جزو دردهایی است که می‌توانید برای تسکین آن از عسل استفاده کنید.
بیشتر بخوانید :
انواع روش های درمان خانگی زردی نوزاد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم زیر را مشاهده کردید، حتماً بلافاصله به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید:

  • زمانی که حس می‌کنید شیئی در گوش شما گیر کرده است.
  • در صورتی که سرگیجه، سردرد یا تب بالایی دارید.
  • اگر متوجه ترشح مایعاتی نظیر خون یا چرک از گوش خود شدید.
  • اگر در پشت گوش خود تورم می‌بینید.
  • زمانی که گوش درد شدیدی داشتید و این گوش درد بلافاصله قطع شد که این مسئله ممکن است نشانگر پارگی پرده گوش باشد.
  • اگر علامت‌ها و نشانه‌های شما ظرف دو روز بهبود نیافت و حتی بدتر نیز شد.
  • اگر درمان‌های گوش درد عفونی در خانه چندان تاثیر نداشته باشد به پزشک مراجعه کنید تا ایشان ضمن معاینه دقیق گوش شما، راهکارهای درمانی را عنوان نمایند.

سوالات متداول

سوالات متداول

۱_آیا گوش درد می‌تواند در هر دو گوش ایجاد شود؟

بله گوش درد می‌تواند یا در یکی از گوش‌ها ایجاد شود یا به طور همزمان در هر دو گوش به وجود بیاید.

۲_آیا برای التیام عفونت و درد گوش می‌توانیم خمیر دندان را روی گوش بمالیم؟

پاسخ به این سوال در حال حاضر منفیست؛ زیرا هنوز شواهدی مبنی بر بهبود درمان عفونت گوش یا تسکین درد به وسیله خمیر دندان وجود ندارد.

۳_عفونت گوش همیشه باعث کاهش شنوایی می‌شود؟

پاسخ به این سوال خیر است؛ زیرا عفونت گوش به ندرت منجر به کاهش شنوایی می‌شود. البته کودکانی که به عفونت گوش دچار می‌شوند، ممکن است به شکل موقتی دچار عارضه کم شنوایی گردند که اغلب پس از برطرف شدن عفونت گوش این مسئله نیز برطرف خواهد شد. موارد بسیار نادری نیز وجود داشته که در اثر عفونت گوش، فرد مبتلا به کم شنوایی دائمی شده است و این زمانی است که هیچ درمانی برای عفونت انجام نشده باشد.

بیشتر بخوانید :
سوختگی پای نوزاد + درمان خانگی

یرقان چیست؟

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *