لوگو سایت کرج بی بی

سوختگی پای نوزاد + درمان خانگی

سوختگی پای نوزاد

با توجه به اینکه نوزادان پوست فوق العاده لطیف و نازکی دارند، به همین دلیل خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از سایر افراد دچار آسیب می‌شوند. پس باید از این پوست حساس و آسیب‌پذیر آنها، با دقت مراقبت کنید. یکی از مشکلاتی که بیشتر برای کودکان و نوزادان زیر ۲ سال رخ می‌دهد، ادرار سوختگی و سوختگی پای نوزاد است که با سوزش و درد زیادی برای او همراه می‌باشد. در برخی از مواقع تاول‌های بزرگی روی پای نوزاد پدیدار شده که فوق العاده آزاردهنده و دردآور می باشد. اگرچه مشکل سوختگی پای نوزاد برای بیشتر نوزادان پیش می‌آید، اما شما می‌توانید با رعایت یک سری دستورالعمل‌ها و نکات از ایجاد آن جلوگیری کنید. پس در صورتی که در حال حاضر باردار هستید و یا جزو مادران کم تجربه محسوب می‌شوید، در این مقاله با ما بمانید تا راجع به نکات مربوط به سوختگی پای نوزاد و روش‌های جلوگیری از آن، اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

علت‌های سوختگی پای نوزاد

علت‌های سوختگی پای نوزاد

پیش از پیشگیری و یا درمان هر بیماری، ابتدا باید راجع به دلیل به وجود آمدن آن اطلاعاتی داشته باشیم؛ چرا که اگر ما ندانیم چه موضوعی باعث ایجاد چنین مشکلی شده است، نمی‌توانیم از آن جلوگیری کرده و یا آن را درمان نماییم. سوختگی پای نوزاد دلایل مختلفی دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

  • سوختگی در اثر قارچ پوستی: محیط‌های گرم و مرطوب برای رشد سریع قارچ‌ها فوق العاده مساعد بوده؛ به همین دلیل در پوست نیز اگر محیط گرم و مرطوب باشد، احتمال رشد قارچ وجود دارد. داخل پوشک نوزاد نیز یک محیط مرطوب و گرم محسوب شده که بهترین شرایط را برای رشد و به وجود آمدن قارچ ایجاد می‌کند. در علم پزشکی نام قارچی که باعث سوختگی پای نوزادان می‌شود، کاندیدا است. این قارچ مشکلاتی مانند قرمز شدن پوست نوزاد و به وجود آمدن جوش‌های ریز پوستی را ایجاد می‌کند، به خاطر همین مسئله نوزادان احساس بدی پیدا می‌کنند. برای درمان قارچ کاندیدا می‌توانید از پمادهای ضد قارچ با تجویز پزشک برای کودکتان استفاده کنید. البته احتمالاً با مراجعه به پزشک و تشخیص میزان و نوع سوختگی پای نوزادتان، بهترین درمان به شما ارائه خواهد شد.
  • اسیدهای ادراری و مدفوعی: اگر نوزاد غذاهای اسیدی بخورد و یا حتی با خوردن این نوع غذاها توسط مادر، اسید از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شود، به احتمال زیاد ادرار و مدفوع نوزاد اسیدی خواهد شد. در علم پزشکی به طور کلی ادرار اسیدی است، اما مدفوع به هیچ وجه نباید اسیدی باشد. هنگامی که چنین غذاهایی به بدن کودک وارد می‌شود، میزان اسیدی بودن ادرار و مدفوع بالا رفته و این مسئله باعث سوزش پای نوزاد، خصوصاً در ناحیه کشاله ران می شود. معمولا سوختگی پای کودکان و نوزادان ابتدا به حالت یک رد قرمز کمرنگ روی پا دیده می‌شود که اگر درمان شود، این موضوع برطرف خواهد شد. اما در صورت عدم توجه به آن، میزان سوختگی شدیدتر شده و رنگ قرمزی گسترش پیدا می‌کند و حتی ممکن است در موارد شدیدتر، به زخم‌های روباز تبدیل شود که درد و سوزش فراوانی را برای نوزاد به بار می‌آورد. توصیه ما این است که به محض مشاهده آثار قرمز کمرنگ، برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید
  • سوختگی پای نوزاد در اثر پوشک: پوشک‌هایی که در حال حاضر برای نوزادان تولید می‌شوند، معمولا حاوی برخی از مواد شیمیایی هستند که ممکن است کودکان به آنها حساسیت نشان داده و دچار سوختگی پا شوند. زمانی که این پوشک‌ها با پوست بدن نوزاد به شکل مداومی تماس دارند، به همین دلیل باعث ایجاد حساسیت در پای نوزاد شده و پوست او را می‌سوزانند. از طرفی مواد شست و شو دهنده نیز ممکن است میزان این حساسیت را افزایش دهند. اما نگران نباشید چنین سوختگی‌هایی به راحتی با پمادهای مخصوص کودکان درمان شده؛ اما توصیه ما این است که به صورت سرخود خودتان درمان را انجام ندهید و پیش از مصرف هر نوع پماد یا دارویی، با دکتر مشورت کنید. ضمناً در رابطه با نوع پوشکی که برای فرزندتان تهیه می‌کنید، دقت لازم را به عمل آورید.
  • سوختگی پای نوزاد در اثر اسهال: اسهال یک بیماری است که با عوارضی مانند سوزش، درد و سوختگی همراه است و حتی ممکن است برای بزرگسالان نیز به وجود آید؛ زیرا آنزیم‌های فعالی در اسهال هستند که منجر به ایجاد این مشکلات می‌شوند. با توجه به اینکه پوست بدن نوزادان حساس‌تر و نازک‌تر است، قطعاً اسهال باعث سوختگی‌های بیشتری روی پوست آنها خواهد شد که با سوزش و درد همراه است.
  • سوختگی پای نوزاد به خاطر دندان: دندان درآوردن یکی از مراحل سخت زندگی نوزادان است که در آن شرایط نوزاد از نظر جسمی کمی اذیت می‌شود. در این شرایط باید مراقبت‌های بیشتری را از فرزندتان به عمل آورید؛ چرا که تب بدنش بالا می‌رود. پس امکان دارد در چنین شرایطی به خاطر استفاده مداوم از پوشک، نوزاد دچار سوختگی پا شود.
بیشتر بخوانید :
عرق شاه تره برای زردی نوزاد

جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

روش‌های راحتی برای پیشگیری از بروز این مسئله وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید تا حد بسیار زیادی از بروز مشکل سوختگی پای نوزاد پیشگیری می‌کنید. پس به موارد زیر توجه کنید:

_سعی کنید برای شستشوی نوزادتان از شوینده‌ها به دفعات کمی استفاده کنید؛ زیرا استفاده مداوم و زیاد از شوینده‌ها، احتمال ایجاد سوختگی پای نوزاد را افزایش می‌دهد.

_بهتر است به صورت صورت مرتب پای نوزاد خود را با روغن‌های گیاهی مناسب یا انواع مرطوب کننده‌های تایید شده توسط پزشک، به آرامی ماساژ دهید.

_از پوشک‌های گیاهی که جنس مرغوب و درجه یک دارند، برای نوزادتان استفاده کنید.

_پوشک فرزند خود را زود به زود عوض کنید؛ البته می‌توانید در طول روز دقایقی را اجازه دهید تا نوزاد بدون پوشک بگذراند. مطمئن باشید با انجام این کار ضمن اینکه پوست پای او هوا میخورد، احساس راحتی را در وجودش خواهید دید!

_هنگام بستن پوشک نوزاد مراقب باشید آن را خیلی سفت نبندید؛ زیرا تنگی و سفتی بیش از حد پوشک باعث بروز سوختگی می‌شود.

_در انتخاب نوع غذایی که به کودکتان می‌دهید، دقت کنید. اگر فرزند شما شیرخوار است، از دادن غذاهای مسهل به او اجتناب کنید.

اگر نکات فوق را رعایت کنید قطعاً تا حد زیادی می‌توانید از سوختگی پای نوزادتان پیشگیری نمایید. اما اگر با رعایت این نکات همچنان فرزندتان دچار این مشکل شد، بهتر است به دکتر کودکان مراجعه کرده، تا زمانی که مشکل جدی آن را برطرف کنید.

درمان‌های خانگی سوختگی پای نوزاد

درمان‌های خانگی سوختگی پای نوزاد

در صورتی که می‌خواهید درمان کم خطری را برای حل این مشکل به کار ببرید، بهترین راه استفاده از مواد گیاهی و طبیعی است. در ادامه چند مورد از بهترین درمان‌های خانگی سوختگی نوزاد را به شما معرفی می‌کنیم:

بیشتر بخوانید :
قطره بیلی ناستر برای زردی نوزاد

° آلوئه ورا: این گیاه خواص فوق العاده‌ای برای پوست دارد و یکی از بهترین و کم خطرترین درمان‌های گیاهی برای برطرف کردن سوختگی پای نوزاد محسوب می‌شود؛ زیرا با از بین بردن قرمزی و التهاب این مشکل را درمان می‌کند. پس می‌توانید مقداری از ژل طبیعی آلوئه‌ورا را روی ناحیه سوخته قرار داده تا آن را تسکین دهد و بعد از استفاده مرتب آن، قطعاً میزان سوختگی پای نوزاد شما کاهش پیدا می‌کند.

° عسل برای سوختگی پای نوزاد: عسل از گذشته تاکنون جزو یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای مشکلات پوستی و سوختگی‌ها بوده است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند این ماده را به صورت تکی استفاده کنند.بعضی دیگر عسل را با ماست ترکیب کرده و از آن برای رفع سوختگی پوست استفاده می‌کنند. در صورتی که خواستید عسل را با ماست ترکیب کنید، بهتر است این مخلوط را حدود ۱۵ دقیقه روی محل سوختگی بگذارید و پس از آن با آب ولرم شستشو دهید. از این درمان تا زمانی که آثار سوختگی از بین رفت، به شکل مرتب و روزانه استفاده نمایید.

° نشاسته برای سوختگی پای نوزاد: نشاسته جزو مواد طبیعی است که به عنوان یکی از بهترین راه حل‌های خانگی و موثر برای درمان سوختگی پای نوزاد محسوب می‌شود. بیشتر مادران با استفاده از نشاسته موفق به کسب نتایج مطلوبی در این زمینه شده‌اند. اگر فرزند شما نیز با مشکل سوختگی پا مواجه شده است، می‌توانید مقداری آرد را تفت داده و کمی نشاسته را به آن بیفزایید. سپس کمی کرم “A and D” به ترکیب آرد و نشاسته افزوده و بعد از مخلوط کردن این‌ها، روی محل سوختگی بمالید. به احتمال زیاد بعد از اینکه چند بار به صورت مرتب از این ترکیب روی پای نوزادان زدید، سوختگی آن برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید :
زردی نوزاد + درمان+جدول درجه بندی و...

ما در رابطه با سوختگی پای نوزاد و درمان‌های خانگی و سایر مطالب مرتبط با آن صحبت کردیم. امیدواریم این نوشتار برای شما عزیزان مفید بوده باشد. از این که تا پایان در کنار ما بودید، از شما سپاسگزاریم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *