لوگو سایت کرج بی بی

علت زخم گوش نوزادان چیست؟ 4 علت اصلی!

علت زخم گوش نوزاد

یکی از مشکلات شایعی که در میان نوزادان و کودکان خیلی پیش می‌آید، زخم شدن پشت گوش نوزاد و روی گوش است که زخم شدن پشت گوش نسبت به روی آن متداول‌تر است. البته در برخی از موارد نیز اطراف گوش نوزاد زخم‌هایی به وجود می‌آید. زخم‌ها با ترشحات نازک، قرمز شدن رنگ پوست، التهاب و خارش و درد همراه هستند. تلاش ما این است که در رابطه با علت زخم گوش نوزاد و تشخیص و درمان آن اطلاعاتی را در اختیار شما دوستان گرامی قرار دهیم. پس لطفاً تا پایان همراه ما بمانید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

علائم زخم گوش نوزاد

علائم زخم گوش نوزاد

نشانه‌ها و علامت‌های زخم پشت گوش با توجه به دلیل بروزش متفاوت می‌باشد، در نتیجه نی‌توانیم بگوییم برای همه کودکان یک علامت خاص به وجود می‌آید. اما به طور کلی اکثر بچه‌ها علامت‌هایی نظیر قرمز شدن رنگ پشت گوش، احساس سوزش و خارش، خشک شدن پوست و پوسته پوسته شدن آن و التهاب را تجربه می‌کند. اگر روی گوش فرزندتان این علائم را دیدید، بهتر است با متخصص کودکان مشورت کرده تا دلایل اصلی این نشانه‌ها را بدانید و اگر فرزندتان به اگزما مبتلا شده است، اقدامات لازم را جهت درمان او به عمل آورید.

 

علل ابتلا به زخم گوش نوزاد
علت زخم گوش نوزاد

علل ابتلا به زخم گوش نوزاد

مسائل و موارد بسیار زیادی هستند که می‌توانند زمینه ساز به وجود آمدن این بیماری در کودک یا نوزاد شما شود که در این قسمت می‌خواهیم به مهم‌ترین دلایلی که باعث زخم شدن پشت گوش نوزادان و دیگر نقاط گوش می‌شود، اشاره کنیم:

  • آلرژی: از آنجایی که پوست کودکان حساس و لطیف است، موارد مختلفی می‌تواند موجب ایجاد آلرژی و حساسیت روی پوست آنها شود؛ به عنوان مثال محصولات بهداشتی و آرایشی، جواهرات و زیورآلات و محصولاتی نظیر سمعک یا قطره گوش ممکن است ضمن تماس با پشت گوش نوزاد، باعث زخم شدن آن ناحیه شود.
  • خشکی بیش از اندازه پوست: بچه‌هایی دارای پوست فوق العاده خشکی هستند، بیش از دیگران در معرض مبتلا شدن به اگزمای گوش قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی گوش کودک قادر به تامین رطوبت مورد نیاز پوست خود نیست و این مسئله موجب زخم شدن پشت گوش می‌شود.
  • اوتیت خارجی: وارد شدن شامپو، صابون آب یا مواردی از این دست به داخل مجرای گوش کودک، آن را تحریک کرده و همین مسئله عاملی جهت بروز این مشکل می‌شود.
  • تغییرات آب و هوایی: همانطور که گفتیم پوست نوزادان بسیار لطیف و حساس است، به همین دلیل هر عاملی می‌تواند روی سلامتی پوست کودک تاثیر بگذارد. تغییرات آب و هوایی نیز ممکن است روی پوست گوش نوزاد و نواحی اطراف آن تاثیر گذاشته و به آن آسیب بزند.
بیشتر بخوانید :
انواع روش‌های درمان درد سیاتیک در بارداری (پای چپ و راست)

همچنین باید بگوییم که بیشتر دلایل بروز این مسئله، مربوط به حساسیت‌های پوست نوزاد و واکنش او با اجسام و محیط مختلف است. البته زخم‌هایی که در سایر بخش‌های گوش ایجاد می‌شود، قطعا علل خاصی دارد.

پیشگیری از زخم گوش نوزاد
علت زخم گوش نوزاد

پیشگیری از زخم گوش نوزاد

معمولا والدین خصوصاً مادرانی که کم تجربه هستند، با دیدن زخم گوش نوزاد خود استرس و نگرانی زیادی را تجربه می‌کنند. از این رو دائماً از دیگران سوال می‌پرسند که چگونه می‌توان این مشکل را برطرف نمود؟ ما در پاسخ به این والدین می‌گوییم که استرس و اضطراب را کنار بگذارید؛ چرا که مشکل به وجود آمده با رعایت دستورالعمل‌ها و نکات ساده‌ای که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم تا حد زیادی قابل رفع است و والدین می‌توانند با کمک این نکات، از مبتلا شدن فرزندشان به این بیماری پیشگیری نمایند.

_در درجه اول دقت داشته باشید که هنگام شست و شوی پوست سر کودک خود، از شوینده‌های ویژه کودک استفاده کنید و به شدت دقت کنید که شامپو یا آب، به مجرای داخلی گوش کودکتان نفوذ نکند.

_می‌توانید بنابر تجویز دکتر گوش و حلق و بینی کودکان، از مرطوب کننده‌های خوبی در زمان‌های مقرر استفاده کرده تا پوست اطراف گوش نوزاد بهبود پیدا کند.

_به شدت توصیه می‌کنیم از خوشبو کننده‌ها و زیورآلات برای نوزادتان استفاده نکنید؛ زیرا چنین مواردی باعث ایجاد زخم‌ها در طراف گوش می‌شوند.

همانطور که ملاحظه کردید با رعایت این چند نکته ساده می‌توانید تا حد زیادی از ابتلای فرزندتان به این بیماری پیشگیری کنید.

روش‌های درمانی زخم گوش نوزاد
علت زخم گوش نوزاد

روش‌های درمانی زخم گوش نوزاد

در صورتی که به هر دلیلی موفق به رعایت نکات مراقبتی نشدید و یا در صورت رعایت این نکات، فرزندتان به زخم گوش مبتلا شد، باید او را نزد پزشک متخصص برده لازم را جهت درمانش انجام دهید. روش‌های درمانی این موضوع تا حد زیادی بستگی به نوع زخم و ناحیه زخم شده دارد؛ اما اکثر پزشکان برای درمان این بیماری، قطره پماد و کرم را تجویز می کنند. ضمناً به این موضوع نیز توجه داشته باشید که بعضی از قطره‌ها و کرم‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که در اثر استفاده غیر اصولی و نابجا، مشکلات فراوانی را برای کودک به وجود می‌آورند. به همین جهت پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف انواع و اقسام کرم‌ها، پمادها و قطره‌ها به شکل خودسرانه جدا پرهیز کنید؛ زیرا پوست گوش نوزاد خیلی حساس است و ممکن است با انجام این کار، صدمه جدی به او وارد سازید. شایان ذکر است که برخی از والدین در مواجهه با چنین شرایطی روش‌های خانگی را برای درمان مورد استفاده قرار می‌دهند. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که ممکن است بسیاری از روش‌های خانگی برای درمان زخم پشت گوش کودک تاثیرگذار و خوب باشد. اما پیش از انجام هر نوع درمانی، آن را با پزشک در میان گذاشته و در صورت تایید ایشان، روش مورد نظر را به کار ببرید. اگر امکان مراجعه حضوری به پزشک را نداشتید, می‌توانید از خدمات پزشکان آنلاین بهره بگیرید و سوالات خود را از آن‌ها بپرسید.

بیشتر بخوانید :
درمان خانگی گوش درد (کودکان و بزرگسالان)

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
علت زخم گوش نوزاد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که متوجه شدید زخم پشت گوش نوزاد جزو بیماری‌های رایج بوده که برای بسیاری از کودکان پیش می‌آید. اگر کودک شما با علائمی نظیر پوسته پوسته شدن پوست اطراف گوش، احساس سوزش و خارش، درد و قرمزی و التهاب مواجه شد، بلافاصله به پزشک مراجعه کرده تا در سریع‌ترین زمان ممکن فرایند درمان او آغاز گردد. در صورت استفاده از روش‌های خانگی و سنتی، موضوع را با پزشک در جریان گذاشته و به هیچ وجه اقدام خودسرانه نکنید.

 

سوالات متداول زخم گوش نوزاد
علت زخم گوش نوزاد

سوالات متداول زخم گوش نوزاد

۱_آیا زخم گوش نوزاد قابل درمان است؟

بله این بیماری جزو مواردی است که به راحتی قابل پیشگیری و درمان می‌باشد و پزشک از طریق تجویز پماد، قطره یا کرم‌های موضعی، راه درمان آن را در اختیار والدین قرار می‌دهد.

۲_چه کودکانی بیشتر در معرض بیماری زخم گوش قرار می‌گیرند؟

همه کودکان در معرض ابتلا به چنین بیماری قرار دارند؛ اما بیشتر نوزادانی که پوستشان خشک است و والدینشان نکات و دستورالعمل‌های مراقبتی را به دقت انجام نمی‌دهند، بیشتر به این عارضه دچار می‌شوند.

۳_فرایند لازم برای درمان کامل زخم گوش نوزاد چقدر طول می‌کشد؟

روند درمان این بیماری بستگی به نوع زخم و شدت آن دارد و از چند روز تا چند هفته زمان لازم است تا همه زخم‌ها به طور کامل بهبود پیدا کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *