لوگو سایت کرج بی بی

بررسی علل تب نوزاد + راه‌های درمان

علل تب نوزاد

والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، ممکن است در بدن کودکشان علائمی را ببینند که آنها را نگران کند. تب جزو یکی از همین موارد است که معمولاً مادران با مشاهده آن در بدن کودکشان نگران می‌شوند. اما توصیه ما این است که در این شرایط استرس و اضطراب خود را کنترل کنید و به دنبال دلایل و راه حل‌ها باشید. در این مقاله ما می‌خواهیم راجع به موضوع بررسی علل تب نوزاد و راه‌های درمان آن مطالبی را به شما عزیزان ارائه دهیم. پس برای شناخت این موارد، لطفاً تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

 

تب نشانه چیست؟

تب نشانه چیست؟

از نظر پزشکی تب یعنی بدن در حال مبارزه با یک عامل عفونی جهت حفظ سلامتی است. اما در برخی موارد تب ممکن است نشانگر یک مشکل جدی‌تر باشد؛ به همین دلیل است که اگر احساس کردید فرزندتان تب شدیدی دارد، بلافاصله برای درخواست کمک با تب اطفال یا اورژانس تماس بگیرید.

علائم تب نوزاد

تب نوزاد علائم متفاوتی دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

_نمیتواند به خوبی بخوابد

_ نوزاد به اندازه کافی غذا نمی‌خورد

_بی‌حال و کم تحرک می‌شود

_به جنب و جوش و بازی کردن علاقه‌ای نشان نمی‌دهد

_ بی‌قرار و کج خلق می‌شود

بیشتر بخوانید :
بیلی روبین در زردی نوزاد چه تاثیری دارد؟

_دچار تشنج خواهد شد

علل ابتلا به تب در نوزادان

علل ابتلا به تب در نوزادان

ایجاد تب در نوزادان دلایل مختلفی دارد که ز جمله آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

-عفونت‌های ویروسی: برخی از مواقع ویروس‌های سرماخوردگی یا آنفولانزا باعث ایجاد تب در نوزادان خواهد شد. البته بیماری التهاب معده‌ای و روده‌ای نیز علاوه بر اسهال و استفراغ با تب نیز همراه است. یکی دیگر از عفونت‌های ویروسی که منجر به ایجاد تب در نوزادان می‌شود، عفونت‌های گوش است که در بیشتر مواقع بدون هیچ درمانی به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند.

-عفونت‌های باکتریایی: این نوع عفونت‌ها که اغلب منجر به بروز بیماری‌های خفیفی نظیر عفونت گوش و گلودرد می‌شوند، با تب نیز همراه هستند. البته عفونت‌های باکتریایی ممکن است در موارد نادری شرایط را برای نوزاد خطرناک کند، به عنوان مثال اشریشیا کلی نوعی عفونت باکتریایی خطرناک است که باعث تب‌های شدید در نوزادان می‌شود. عفونت‌های باکتریایی نیز مانند عفونت‌های ویروسی علاوه بر اینکه باعث تب می‌شوند، علائم دیگری نظیر استفراغ و اسهال را به همراه دارند که منجر به کاهش شدید اشتهای نوزاد می‌شود. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم که مراقب کم آبی ناشی از اسهال نوزادان باشید که تب را نیز شدیدتر خواهد کرد.

-واکنش به واکسن: یکی از علل ابتلا به تب واکنش بدن کودک یا نوزاد به واکسن است. معمولاً نوزادان پس از واکسیناسیون دچار درد و قرمزی محل تزریق شده و بدنشان تب می‌کند. باید بدانید که تب نوزادان پس از واکسن دو ماهگی کاملاً طبیعی و بدون خطر است. حتی بسیاری از نوزادان علاوه بر تب علائم دیگری مانند درد و یا اثرات جانبی خفیفی را تجربه می‌کند. با توجه به اینکه پزشکان توصیه می‌کنند که نوزادان در معاینات ۴ ماهگی باید ۵ واکسن را دریافت کنند. پس در چنین شرایطی بروز خفیف تب مرتبط با همین ایمن سازی بدن است در این شرایط جای نگرانی نیست

بیشتر بخوانید :
ام اس در بارداری و احتمال آسیب به نوزاد+سوالات متداول

-تب نوزاد در زمان دندان درآوردن: یکی دیگر از علت‌های بروز تب در نوزادان درآوردن دندان است که معمولاً افراد با تجربه در زمینه فرزند پروری این مسئله را به خوبی می‌دانند. پس اگر فرزند اولتان با همچین شرایطی مواجه شد، به هیچ وجه نگران نباشید و بدانید که کاملاً عادی و طبیعی است و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی خود به خود تب برطرف می‌شود.

 

انواع پرخطر تب نوزاد

انواع پرخطر تب نوزاد

پزشکان معتقدند که برخی از بیماری‌هایی که منجر به بروز تب در نوزادان می‌شود، پرخطر هستند و گاهاً ممکن است جان نوزاد را به خطر بیندازد که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند:

° مننژیت: در واقع مننژیت عفونت بافت‌ها و مایعی است که نخاع و مغز را پوشانده است. متاسفانه باید بگوییم که مننژیت باکتریایی فوق العاده کشنده می‌باشد. نوزادانی که به این مشکل دچار می‌شوند، خواب آلوده هستند و بسیار سخت از خواب بیدار می‌شوند. نوزادان غالباً تب دارند و در قسمت نقطه نرم روی سرشان تورم یا برآمدگی وجود دارد. یکی دیگر از نشانه‌های مبتلا شدن به مننژیت سفتی گردن و بدن، زردی پوست و ناتوانی در مکیدن سینه مادر می‌باشد.

° سرطان: نوزادانی که به صورت مداوم تب دارند، خصوصاً شب‌ها عرق می‌کنند یا پوستشان فوق العاده رنگ پریده و مومی شکل است، احتمالاً به این مشکل دچار هستند. این علائم مربوط به سرطان نوروبلاستوماولوسمی باشد.

° بیماری‌های خود ایمنی: اگرچه این مسئله برای نوزادان چندان متداول نیست، اما در موارد نادری ممکن است تب نوزاد نشانه‌ای از اختلال خود ایمنی باشد. مثلاً بیماری‌هایی همچون دیابت نوع یک و لوپوس، بیماری‌هایی خود ایمنی بوده که تب یکی از اولین نشانه‌های آن‌هاست.

بیشتر بخوانید :
ضرورت پیشگیری از زردی نوزاد در بارداری

اندازه گیری درجه تب نوزاد

اندازه گیری درجه تب نوزاد

تب نوزاد را می‌توان از طرق مختلفی اندازه‌گیری کرد. پزشکان معمولاً تب را از راه دهان، گوش، زیر بازو، مقعد(رکتال) یا شقیقه‌ها اندازه‌گیری می‌نمایند.

 

راه‌های پایین آوردن تب نوزاد
علل تب نوزاد

راه‌های پایین آوردن تب نوزاد

اگر نوزاد شما سنش از یک ماه کمتر است و درجه حرارت بدنش بالاست، باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. اما برای نوزادانی که سنشان بیشتر از یک ماه است، می‌توانید ضمن تماس با پزشک خودتان اقداماتی را انجام دهید. به موارد زیر به دقت توجه کنید:

_کودکتان را در آب ولرم حمام داده و قبل از شستن او دمای آب را روی مچ دست خودتان امتحان کنید. به هیچ وجه کودک را با آب داغ حمام ندهید و از حمام دادن وی با آب بسیار خنک نیز پرهیز کنید.

_سعی کنید لباس‌های نازک‌تر و کمتری را به کودک بپوشانید.

_سعی کنید به نوزادتان مایعات کافی بدهید. البته این مایعات بسته به سن کودک متفاوت است. برای نوزادان کم سن و سال‌تر فقط شیر مادر یا شیر خشک و برای نوزادان بزرگتر از آب نیز استفاده کنید.

_در صورتی که سن فرزندتان بیش از ۶ ماه است، می‌توانید با مشورت پزشک از قرص ایبوگروفون یا استامینوفن مخصوص کودکان استفاده نمایید.

_از راه‌های کاهش تب نوزاد استفاده از کمپرس سرد است. در هر شرایطی به محض مشاهده تب در بدن کودکتان دستمالی را خیس و مرطوب کرده و روی پیشانی‌اش قرار دهید تا با تبخیر آب تب بدن نوزاد کم شود. با این کار قطعاً دمای بدنش سریعاً پایین خواهد آمد. زمانی که دستمال گرم شده است مجدداً آن را برداشته و در کاسه آب سرد فرو نمایید و روی پیشانی کودکتان بگذارید. با انجام این کار قطعاً تب نوزاد کمتر خواهد شد. میتوانید با استفاده از یک لیف خیس نواحی مختلف بدن کودک را مانند کشاله ران، زیر بغل و‌.‌.. را خنک کنید، فقط مراقب باشید که به هیچ وجه نباید از آب‌های خیلی سرد یا یخ استفاده کنید و این خنکی در حد معقول و متعادلی باشد.

بیشتر بخوانید :
انواع روش های درمان خانگی زردی نوزاد
چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟
علل تب نوزاد

چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟

به طور کلی بیشترین دلیل ابتلا به تب در نوزادان، واکنش به واکسن است و یا به دلیل عفونت‌های رایج پیش می‌آید. پس معمولاً می‌توان آنها را بدون تماس با پزشک درمان کرد. برای مادرانی که ‌بینند تب نوزادشان پس از قطع شدن دوباره برمی‌گردد و این مسئله دو یا سه روز طول خواهد کشید، توصیه ما این است که بلافاصله به پزشک مراجعه کنند؛ چرا که ممکن است نشانه بیماری خطرناکی باشد.

سخن نهایی

مهم‌ترین موضوعی که در رابطه با تب نوزاد می‌توانیم به شما بگوییم، این است که باید راه درمانی آن را بر اساس رفتار کودکتان پیدا کنید، نه روی عدد دماسنج. معنای این جمله این است که اگر دیدید کودکتان به شکل طبیعی می‌خندد، بازی می‌کند و بازیگوش است، هیچ احتیاجی به نگرانی ندارد، اما اگر رفتارهای کودکتان نامتعارف بود، بی‌حالی و کسلی داشت باید در صدد یافتن دلیل و راه‌های درمان برآیید. اگر قادر به کنترل و درمان تب نوزادان در منزل نشدید، با پزشک تماس گرفته و از ایشان درخواست کمک کنید. در مقاله امروز ما در رابطه با بررسی علل تب نوزاد و راه‌های درمان آن صحبت کردیم. امیدواریم این مطالب برایتان مفید واقع شده باشد. در پایان نیز بهتر است بگوییم تمام توصیه‌ها و راهکارهای بیان شده در این مقاله صرفاً جنبه آگاهی و اطلاعات دارد و توصیه می‌کنیم داروئی را به شکل خودسرانه به کودکتان ندهید. از صبر و توجه شما عزیزان سپاسگزاریم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *