لوگو سایت کرج بی بی

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان

نفخ شکم نوزاد

جمع شدن گاز در روده باعث به وجود آمدن حس ناخوشایند و درد و ناراحتی می‌شود. معمولاً والدین با مشاهده همچین حالتی در نوزاد خود به خوبی به این موضوع پی می‌برند که نوزادشان دچار نفخ شده است؛ لذا بلافاصله راه‌های مختلف را برای درمان او امتحان می‌کنند. امروز تصمیم داریم شما را با بهترین شیوه‌های درمان نفخ خانگی نوزادان آشنا کرده و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. پس لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

 

شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم نوزاد

شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم نوزاد

روش‌های خانگی برای برطرف کردن نفخ شکم نوزاد علاوه بر اینکه بسیار آسان هستند، فوق العاده کم هزینه نیز می‌باشند. ضمناً اثربخشی بسیار بالایی دارند. این شیوه‌ها شامل موارد زیر هستند.

-راه‌های درمان نفخ شکم نوزاد در طب سنتی: طب سنتی به کمک داروهای بی‌ضرر و گیاهی قادر است انواع و اقسام بیماری‌ها را درمان نماید. برای نفخ نوزادان نیز در طب سنتی داروهای گیاهی که متناسب با سن و سال نوزاد باشد تجویز می‌شود. به عنوان مثال یکی از موثرترین درمان‌های خانگی جهت از بین بردن نفخ شکم استفاده از ترنجبین است که برای تهیه آن باید نصف قاشق چای‌خوری ترنجبین را در نصف فنجان آب جوش حل کرده و سپس آن را صاف نمایید و از آن عصاره‌ای را که به دست می‌آید، به نوزادتان بخورانید. مطمئن باشید اگر در طول روز یک یا دو بار این کار را انجام دهید، نفخ شکم نوزاد کم می‌شود. اگر احساس کردید میزان بی‌قراری او زیاد است و ممکن است نفخ شکمش بیشتر باشد، می‌توانید از درمان موثرتری بهره بگیرید. مثلاً به جای ترنجبین از عرق شیرین بیان یا بابونه و گلاب استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید :
ضربه به سر نوزاد تا چه اندازه خطرناک است؟(عوارض+ضربه مغزی)

-تاثیر زیره سبز در درمان نفخ شکم: یکی دیگر از درمان‌هایی که در طب سنتی بسیار روی آن تاکید شده است و روی برطرف کردن نفخ شکم کودکان و نوزادان تاثیر مثبت دارد، زیره سبز است. برای استفاده از زیره یک قاشق از آن را داخل آب جوش ریخته و پس از چند دقیقه که دم کشید، آن را با قاشق به کودک بخورانید. با انجام این کار قطعاً تاثیرات خوب آن را خواهید دید.

-ماساژ شکم نوزاد با روغن‌های گیاهی: روغن‌های گیاهی نیز یکی از اقدامات موثر جهت کاهش نفخ شکم نوزادان است. در صورتی که کودکتان خیلی بی‌قرار بود و احساس کردید شکمش دچار نفخ شده است، می‌توانید به آرامی با روغن زیتون شکمش را ماساژ دهید. با انجام این کار عضله‌های بدن نوزادتان آرام‌تر شده و بادهای موجود در روده کم کم دفع می‌شوند؛ در نتیجه نفخ شکمش کم خواهد شد. ضمناً می‌توانید عضلات شکم کودک خود را با پارچه یا حوله بپیچانید. با انجام این کار نفخ بدنش تا حد زیادی کم می‌شود.

-درمان نفخ شکم نوزادان با داروهای بدون نسخه: سوالی که برای برخی از والدین پیش می‌آید، این است که آیا می‌توان اقلام دارویی مربوط به نفخ شکم نوزاد را بدون نسخه تهیه کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله بعضی از این اقلام در داروخانه‌ها بدون نسخه قابل خریداری هستند و برای برطرف کردن باد شکم نوزادان تاثیر بسزایی دارند. معمولاً قطره نفخ شکم می‌تواند این مشکل را برطرف کند؛ لذا اگر در شرایطی بودید که امکان مراجعه به پزشک نداشتید و با نفخ شکم نوزاد و بی‌قراری او مواجه شدید؛ می‌توانید به داروخانه مراجعه کرده و قطره نفخ شکم را تهیه کنید. بهتر است آن را پس از خوردن شیر یا غذا به او بدهید. اگر حس کردید که فرزندتان طعم قطره را دوست ندارد، می‌توانید به شکل خلاقانه‌ای آن را داخل غلات یا شیر خشک نوزاد بریزید و به او بخورانید.

بیشتر بخوانید :
بارداری بدون دخول |پاسخ به سوالات مردم

بهترین قطره برای نفخ شکم بچه چیست؟

بهترین قطره برای نفخ شکم بچه چیست؟

هنگام خرید قطره مناسب برای برطرف کردن نفخ شکم نوزاد خود به این نکته دقت داشته باشید که بهترین قطره و دارو همان دارویی است که ایجاد حساسیت نکند؛ به همین دلیل هنگام خرید برچسب قطره را نگاه کنید، اگر حاوی سایمتیکون یا سایر مواد حساسیت زا بود، بدانید که این قطره برای نوزاد خوب نیست. پس سعی کنید گزینه‌ای را بخرید که برای نوزاد مشکلی ایجاد نکند. اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید، می‌توانید در حین خرید قطره از داروخانه، از پزشک داروخانه مشاوره دریافت کنید تا او نیز بر اساس سن نوزاد شما قطره مناسب را پیشنهاد دهد؛ چرا که قطعاً داروی یک کودک ۴ ساله با داروی یک نوزاد تفاوت‌هایی دارد.

 

درمان باد شکم نوزاد با تغییر رژیم غذایی مادر

درمان باد شکم نوزاد با تغییر رژیم غذایی مادر

بدیهی است که پس از تولد کودک، خورد و خوراک مادر به واسطه شیردهی روی وضعیت جسمانی کودک تاثیر زیادی می‌گذارد؛ پس اگر کودک با نفخ شکم مواجه شد، مادر به هیچ وجه نباید از غذاهای نفاخ مانند نخود، لوبیا و… استفاده کند یا اگر در شرایطی به هر دلیلی قصد استفاده از این حبوبات را داشت، آنها را از قبل در آب خیس کنند تا نفخشان کامل گرفته شود. ضمناً بر اساس طب سنتی مادران در چنین شرایطی بهتر است از غذاهایی که طبع سرد دارند، پرهیز نمایند. به عنوان مثال خوردن گوشت گوساله و لبنیاتی مانند دوغ و ماست در این شرایط توصیه نمی‌شود. می‌توانید از منابع مختلف در رابطه با تغذیه صحیح مادران در حین دوران شیردهی اطلاعات کامل و جامعی را نیز کسب کنید.

بیشتر بخوانید :
کولیک نوزاد علل علائم + راه‌های درمان

 

نشانه‌های خطر در نفخ کودکان چیست؟

نشانه‌های خطر در نفخ کودکان چیست؟

اگر پس از گذشت مدت زمانی حساس کردید که همچنان نفخ کودک ادامه دارد و علائمی مانند دل پیچه و بی‌قراری او هنوز کم نشده است، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید. از اینکه این وضعیت برای نوزادتان خطرناک باشد نگران نباشید؛ چرا که نفخ شکم به خودی خود مشکل ساز و خطرناک نیست. اما در مواردی که به آن توجه نشود و راه‌های درمانی اعمال نگردد، ممکن است خطرساز باشد. همانطور که دیدید نفخ شکم نوزاد جزو مشکلات شایع و رایج برای نوزادان است که با استفاده از روش‌های خانگی می‌توان آن را درمان نمود. همچنین طب سنتی نیز در این زمینه راهکارهای خوبی را ارائه داده است. در این مقاله ما راجع به موضوع آشنایی با نفخ شکم نوزاد و راه‌های درمان آن صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم با بیان این مطالب اطلاعات کامل و مفیدی را در اختیار شما دوستان گرامی قرار دهیم. در پایان از صبر و توجه شما عزیزان سپاسگزاریم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *