لوگو سایت کرج بی بی

0 تا 100 ختنه+ نکات مهم!

ختنه کردن

در ختنه کردن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

ختنه کردن جزو یکی از رسوم قدیمی است که در کشور ما نیز برای بسیاری از پسران انجام می‌شود، اما با وجود این هنوز تعداد زیادی از افراد هستند که اطلاعات چندانی در رابطه با این موضوع ندارند. به همین دلیل در این مقاله ما قصد داریم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم و بگوییم که در ختنه کردن چه نکاتی را باید رعایت کرد. پس لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

مضرات ختنه کردن برای آقایان چیست؟

مضرات ختنه کردن برای آقایان چیست؟

همانطور که گفتیم این کار جزو رسوم بسیار قدیمی است و به گفته تاریخ نگاران قدمت ختنه به ۵ هزار سال قبل برمی‌گردد. اما واژه ختنه اصالتا عربی بوده و در زبان عربی برای چیزهای بریده شده از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر در بسیاری از مذاهب مانند اسلام، مسیحیت و یهودیت این فرایند وجود دارد و انجام می‌شود. در این عمل بخشی از نوک آلت تناسلی پسران بریده شده و طی این فرایند شکل آلت تناسلی آنها متفاوت می‌شود. امروزه به دو شکل سنتی و نوین عمل ختنه انجام می‌شود که در روش سنتی به کمک یک حلقه پلاستیکی و نخ نوک آلت تناسلی جدا شده اما در روش نوین به کمک تیغ جراحی این کار انجام میگیرد.

بیشتر بخوانید :
بهترین داروی زردی نوزاد چیست؟

 

ختنه کردن و ختنه نکردن مردان چه فرقی دارند؟

ختنه کردن و ختنه نکردن مردان چه فرقی دارند؟

از آنجایی که این رسم از دیرباز تاکنون وجود داشته و پسران از دوران کودکی ختنه می‌شوند؛ لذا اطلاعات دقیقی در رابطه با دوران قبل از ختنه شدن خود را به یاد ندارند و به بیان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم فرق بین ختنه شدن و ختنه نشدن را نمی‌دانند و به یاد نمی‌آورند. در واقع در طی فرایند ختنه پوست نازکی که دور آلت تناسلی مردانه پیچیده شده است، به طرق مختلف جدا خواهد شد. زمانی که فرد ختنه نشده است، این پوست کل دور آلت تناسلی را پوشانده است. اما پس از ختنه شکل آلت تناسلی فرد تا پایان عمر تغییر خواهد کرد. بعضی از پزشکان آمریکایی معتقدند که افراد ختنه کرده نسبت به افراد ختنه نکرده کمتر دچار بیماری‌های تناسلی و مختل شدن عملکرد جنسی می‌شوند. از طرفی آقایان ختنه شده هنگامی که به سن باروری می‌رسند و روابط جنسی دارند، احساس بیشتری را در رابطه تجربه می‌کنند، اما امکان دارد هنگام ارضا شدن به مشکل بر بخورند. البته تحقیقات دیگری نیز وجود دارد که برخلاف یافته این دانشمندان ثابت می‌کند که میزان تحریک شدن و حساسیت آلت تناسلی مردان ختنه شده خیلی کمتر از مردان ختنه نشده است. به طور کلی اگر در این باره مطالعه داشته باشید، می‌بینید که اطلاعات متنوعی در این زمینه ارائه شده است و در رابطه با نوع انجام عمل جنسی و خطر مبتلا شدن به انواع و اقسام بیماری‌های تناسلی، مقایسه‌های مختلفی راجع به مردان ختنه شده و ختنه نشده وجود دارد.

مضرات ختنه مردان چیست؟

مضرات ختنه مردان چیست؟

همچنان محققان و پزشکان در حوزه پزشکی راجب به مضرات ختنه کردن به توافق قطعی نرسیدند. موضوعی که همه متخصصان روی آن اتفاق نظر دارند، این است که در افراد ختنه شده میزان تحریکات حسی خیلی کمتر از افراد ختنه نشده است. اگر این عمل به طور صحیح انجام نشود و غفله پوست آلت تناسلی به شکل درستی جدا نشود، ممکن است ظاهر آلت تناسلی مردانه را دفرمه نماید. پس به هیچ وجه این عمل را به عهده افرادی که تخصص لازم را در این زمینه ندارند، نگذارید؛ چرا که ضمن بروز این مشکل ممکن است باعث خونریزی در ناحیه تناسلی شده و پدر و مادرها را به دردسر بیندازد. البته اگر ختنه به شکل صحیح انجام نشود، خونریزی‌ها معمولاً خفیف است. اما در موارد نادری نیز ممکن است فرد در اثر عفونت‌های شدید دچار مرگ شود. برخی از والدین معتقدند که در ماه‌های اولیه تولد بهتر است نوزادان را ختنه کنید، اما باید بگوییم که زمانی که نوزاد هنوز از پارچه یا پوشک استفاده می‌کند، ختنه کردن باعث افزایش خطر عفونت خواهد شد. همچنین ممکن است به تنگ شدن مجرای دفع آلت تناسلی منتهی شده و عوارض پوستی دردناکی را به همراه داشته باشد . به صورت کلی افرادی که ختنه می‌شوند، خطر تنگ شدن مجرای آلت تناسلی برایشان وجود دارد؛ در نتیجه این مسئله هم در حین رابطه جنسی و هم در حین ادرار کردن باعث بروز دردهای خفیف و سوزش می‌شود. کسانی که موافق با انجام عمل ختنه هستند، طی موافقت خودشان دور بودن از بیماری‌های مقاربتی را جزو مزیت‌های مهم ختنه عنوان می‌کنند. این در حالی است که مخالفان عمل ختنه اعتقاد دارند با انجام این کار فرد برای رسیدن به اوج لذت جنسی کارش خیلی سخت می‌شود.

بیشتر بخوانید :
نور خورشید در زردی نوزاد چه تاثیری دارد؟

 

چرا نوزادان پسر را ختنه می کنند؟

چرا نوزادان پسر را ختنه می کنند؟

این مسئله را در نظر داشته باشید که عمل ختنه پیش از آنکه یک کار پزشکی باشد، جزو قواعد دینی و اعتقادی ماست که در بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله ایران به عنوان عملی جایز مطرح می‌باشد. البته همانطور که گفتیم در سایر ادیان و سایر کشورها نیز ختنه کردن وجود دارد، اما ممکن است انجام آن با چیزی که در دین اسلام توصیه شده است، متفاوت باشد. از طرفی مورخان تاریخچه انجام این کار را به ۵۰۰۰ سال قبل مربوط می‌دانند و هنوز هم بعد از گذشت چندین قرن این رسم در کشورهای مختلف وجود دارد. در حال حاضر برخی از کشورهای اروپایی و در قسمت‌های مختلفی از کشور کانادا و آمریکا ختنه انجام می‌شود.

 

اگر ختنه نکنیم بیمار می‌شویم؟

اگر ختنه نکنیم بیمار می‌شویم؟

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم برای عمل ختنه محاسن و معایب زیادی عنوان شده است. بعضی از افراد اعتقاد دارند که اگر آقایان ختنه انجام نداده باشند، احتمال منتقل شدن بیماری‌های مقاربتی از راه رابطه جنسی برایشان افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که در این شرایط مردان در معرض بیماری‌هایی مانند زگیل‌های پوستی و ایدز قرار می‌گیرند.

ختنه دخترانه

ممکن است با خواندن این عنوان خیلی تعجب کنید اما جالب است بدانید که در بعضی از نقاط جهان و حتی کشور ما نیز ختنه دختران وجود دارد. بر خلاف آن چیزی که در رابطه با ختنه آقایان گفتیم و راجع به مزایای آن مطالبی را عنوان کردیم، در مورد ختنه خانم‌ها هیچ توصیه مثبتی نشده است. سازمان ملل متحد نیز این مورد را کاملاً مردود اعلام کرده است؛ زیرا انجام این کار فوق العاده دردناک بوده و با خونریزی و سوزش زیادی همراه است و اثرات شدید و ناخوشایندی روی جسم و روح فرد می‌گذارد که تا مدت‌ها این اثرات از بین نخواهد رفت. در این عمل قسمت بیرونی آلت تناسلی خانم‌ها یعنی کلیتوریسم بریده خواهد شد که این کار حساسیت ناحیه تناسلی را تا حد زیادی کاهش داده و میزان لذت از رابطه جنسی را به شدت کم می‌کند. البته امروزه با پیشرفت علم پزشکی زنانی که ختنه شده‌اند می‌توانند تا حد زیادی به حالت قبل از ختنه برگردند، اما این روش‌ها صددرصدی نیست.

بیشتر بخوانید :
زردی نوزاد چقدرمی‌کشد؟علل+تشخیص+درمان

 

سرطان آلت تناسلی و ختنه نشدن

سرطان آلت تناسلی و ختنه نشدن

مسئله سرطان آلت تناسلی جز مسائل و موارد متداول نیست. طبق آمار از کل جمعیت مردان آمریکا در طول سال فقط ۲۰۰۰ نفر مبتلا به این بیماری شناخته می‌شوند. این بیماری اگر به موقع شناسایی شود، درمانش راحت‌تر است و به زودی مهار می‌شود. این بیماری از سطوح نزدیک به پوست آلت تناسلی آغاز شده و ممکن است در صورت درمان نشدن به قسمت‌های دیگری مانند غدد تناسلی و ادراری هم سرایت کند. سرطان‌های آلت تناسلی در آقایان به شکل‌های زیر بروز پیدا می‌کند:

۱_سارکوم: این مورد که در واقع اولین نوع از سرطان آلت تناسلی آقایان است. از عضلات چربی و رگ‌های خونی آلت تناسلی آغاز شده و به سایر نقاط می‌رود. در صورت دیدن این مشکل بلافاصله به پزشک و متخصص مراجعه کرده تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

۲_ملانوم: در قسمت پوست آلت تناسلی آقایان سلول‌هایی وجود دارد که موجب می‌شوند رنگ پوست به قهوه‌ای مایل گردد. این سلول‌ها ملانوسید نام دارند. در واقع سرطان نوع دوم در داخل این سلول‌ها رشد و تکثیر پیدا می‌کند.

 

چه عواملی باعث سرطان آلت تناسلی می‌شود؟

چه عواملی باعث سرطان آلت تناسلی می‌شود؟

همانطور که می‌دانید مسئله بهداشت و رعایت آن در ناحیه تناسلی اهمیت زیادی دارد و پزشکان روی این مسئله تاکید و توصیه فراوانی می‌کنند. در واقع به جرات می‌توانیم بگوییم که اولین و اصلی‌ترین راه جلوگیری از بروز سرطان رعایت بهداشت فردی است؛ در نتیجه اگر فرد در این زمینه ضعیف عمل کند، بیشتر در خطر مبتلا شدن به سرطان قرار می‌گیرد. به عنوان مثال بیماری پسوریازیس که جزو بیماری های خود ایمنی محسوب شده و نحوه عملکرد دستگاه ایمنی را مختل می‌کند، می‌تواند احتمال ایجاد سرطان آلت تناسلی را بالا ببرد. لازم به ذکر است که آقایانی که در بخش‌های رادیولوژی، فیزیوتراپی و سایر امکانات پزشکی کار می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان هستند. حتی کسانی که منزلشان نزدیک تابش مستقیم اشعه ماورا و بنفش است نیز به شدت تحت تاثیر بوده و در معرض ابتلا به این مشکل می‌باشند. به صورت کلی دستگاه تناسلی بسیار آسیب پذیر است و از عوامل مختلف شیمیایی و بیرونی تاثیر زیادی می‌پذیرد، پس در این زمینه مراقبت‌های لازم را به عمل آورید.

بیشتر بخوانید :
انواع روش های درمان خانگی زردی نوزاد

اگر ختنه نشده‌اید نسبت به این علائم حساس باشید:

اگر ختنه نشده‌اید نسبت به این علائم حساس باشید:

در صورتی که مردان در کودکی ختنه نشده باشند و به دلیل عوامل متفاوتی مانند رعایت نکردن بهداشت و استفاده از دخانیات به سرطان آلت تناسلی مبتلا گردند، این چند عامل جزو نشانه‌های سرطان آلت تناسلی توسط اورولوژیست‌ها عنوان شده است:

_اگر از آلت تناسلی ماده سیاه رنگ مانند چرک ترشح شود.

_در صورتی که رنگ آلت تناسلی تغییر غیر عادی داشته باشد.

_اگر روی پوست آلت تناسلی زخم‌ها یا برجستگی‌های غیر عادی به وجود آید.

توصیه می‌کنیم اگر چنین تغییراتی را روی آلت تناسلی خود مشاهده کردید و یا در حین رابطه جنسی احساس درد داشتید، بلافاصله با پزشک مجاری ادرار و تناسلی مشورت کرده تا راهنمایی‌های لازم را از ایشان دریافت نمایید تا در صورت ابتلا به بیماری روند درمان را پیگیری کنید.

 

سرطان آلت تناسلی درمان می‌شود؟

سرطان آلت تناسلی درمان می‌شود؟

خوشبختانه علم پزشکی پیشرفت‌های زیادی کرده است و در زمینه درمان سرطان آلت تناسلی نیز راهکارهای مختلفی را دارد. اگر افراد به هر دلیلی گرفتار و مبتلا به این بیماری شده باشند، اما بیماریشان خفیف باشد، پزشکان با تجویز دارو سعی در درمان آنها می‌کنند. علاوه بر این جهت درمان غدد سرطانی روی آلت تناسلی نیز علم پزشکی از اشعه‌های مختلفی بهره می‌گیرد. به عنوان مثال با لیزر درمانی بافت‌های تخریب شده روی پوست آلت تناسلی را از بین برده و از انتقال آن به سایر بخش‌ها مانند غده ها پیشگیری می‌کند. علاوه بر لیزر درمان‌های دیگری نظیر کرایوتراپی یا سرما درمانی برای از بین بردن بافت‌های سرطانی وجود دارد که در این روش درمانی بافت سرطانی توسط لوازم و ابزار مخصوصی به شدت سرد شده و نابود می‌شود. روش دیگری به نام پنکتومی وجود دارد که اصطلاح عامیانه آن آلت بری است و در آن توسط تیغ جراحی بخش آلوده آلت تناسلی را جدا می‌کنند و بدین ترتیب از سرایت بافت سرطانی به سایر قسمت‌ها جلوگیری خواهند کرد.

بیشتر بخوانید :
چرا گوش کودکان و نوزادان عفونت می‌کند؟ درمان عفونت گوش در کودکان و نوزادان

 

ختنه در بزرگسالی

ختنه در بزرگسالی

بعضی از مردان به دلایل مختلفی در کودکی ختنه نمی‌شوند؛ به همین دلیل در بزرگسالی با این مسئله مواجه خواهند شد، چرا که گاهاً با تشخیص پزشک برای جلوگیری از عارضه‌های بیماری‌های مربوط به دستگاه ادراری این کار باید صورت بگیرد. با این حال برخی از آقایان به دلایل مختلفی مانند پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری و سرطان آلت تناسلی و سایر عفونت‌های تناسلی به ختنه در بزرگسالی اقدام می‌کنند. موارد نام برده شده وجود برخی از بیماری‌های جدی است که ممکن است چنین مردانی را مجبور به انجام ختنه کند. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

▪ بالانیت: بیماری پوست ختنه‌گاه آقایان در فواصل زمانی کوتاهی ملتهب خواهد شد.

▪ بالانوبوستیت: در این بیماری کلاهک آلت تناسلی  و دهانه ختنه‌گاه همزمان با یکدیگر دچار التهاب می‌شوند.

▪ فیموز: مردان در سنین مختلفی قادر به انجام رابطه جنسی هستند. اما اگر در حین انجام این کار پوست ختنه‌گاهشان سفت شود، عملکرد جنسی آنها با مشکل مواجه می‌شود. در واقع به این بیماری فیموز گفته می‌شود. بیماری‌هایی است که برای آقایان ختنه نشده پیش می‌آید.

▪ پارافیمیوز: زمانی که پوست آلت تناسلی آقایان به چشت ختنه‌گاه بچسبد و عملکرد آلت را دچار مشکل نماید، به آن بیماری پارافیمیوز می‌گویند که این مورد نیز مانند مورد قبل برای مردان ختنه نشده به وجود می‌آید.

پیشگیری از فیموز و پارافیموز

پیشگیری از فیموز و پارافیموز

به طور کلی والدین باید نسبت به این مسئله آگاه باشند و به کودکان کم سن و سال خود نیز این مسئله را بیاموزند که بعد از هر بار دستشویی رفتن و ادرار کردن آلت تناسلی‌شان را کاملاً شسته و خشک کنند. به مردان نیز توصیه می‌کنیم پس از هر بار حمام کردن آلت تناسلی خود را با آب گرم کاملاً شسته و به وسیله شوینده‌ای که حساسیت زا نباشد، آن را پاکسازی نمایند تا هر آلودگی و عفونت و بیماری که زیر پوست ختنه گاه ممکن است وجود داشته باشد، برطرف شود؛ در نتیجه کمتر دچار بیماری‌های مربوط به آلت تناسلی می‌شوند.

بیشتر بخوانید :
۲۷علامت مننژیت کودکان و۴ آزمایش تشخیص مننژیت کودکان

درمان فیموز و پارافیموز

در پاسخ به سوال آقایانی که به این مشکلات مبتلا شده‌اند و دنبال راه درمان آن می‌گردند، باید بگوییم که نگران نباشید؛ زیرا درمان این بیماری‌ها به هیچ وجه پیچیده نیست و معمولاً متخصصان مجاری ادراری و تناسلی می‌توانند با تجویز دارو آن را درمان کنند. زمانی که شخص از عوارض بیماری فیموز و پارافیموز در رنج است انجام ختنه را پیشنهاد می‌دهند. اما با وجود این صرف نظر از ختنه، درمان‌های دارویی نیز برای رفع این بیماری‌ها وجود دارد. به عنوان مثال داروی استروئیدی مانند کورتون پوست ناحیه ختنه‌گاه را خم کرده و کش آمدن آن را آسان‌تر می‌کند. بعضی مواقع نیز فیموز و پارافیموز باعث عفونت‌های پوستی می‌شوند. متخصصان بهره‌گیری از داروهای ضد قارچ و و محلول‌های بهداشتی را توصیه می‌کنند. اگر آقایان مبتلا به این بیماری در حین داشتن رابطه جنسی احساس درد و ناراحتی داشتند، می‌توانند از کاندوم‌های با کیفیت و ژل‌های روان کننده استفاده کنند.

 

هزینه ختنه در بیمارستان دولتی

هزینه ختنه در بیمارستان دولتی

ممکن است این سوال برای بسیاری از والدین به وجود بیاید که برای انجام ختنه چه میزان هزینه باید پرداخت کنیم. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هزینه انجام این کار بستگی به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه شده دارد. برای اطلاع از هزینه ختنه در بیمارستان‌های دولتی می‌توانید با بیمارستان مورد نظرتان تماس گرفته و این اطلاعات را دریافت نمایید. معمولاً به دلیل اینکه انجام ختنه جزو کارهای قطعی است که برای بیشتر نوزادان انجام می‌شود، هزینه‌های زیاد بالایی ندارد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که گفتیم محققان راجع به ختنه کردن یا ختنه نکردن و مزایا و معایب آن به توافق جامع و قطعی نرسیده‌اند، اما بیماری‌هایی که از ختنه نشدن ناشی می‌شود، در بیشتر موارد با رعایت مسائل بهداشتی و توجه به توصیه‌های پزشک قابل پیشگیری هستند. اگر به این بیماری‌ها مبتلا شدید و یا احساس کردید در حین رابطه جنسی درد و سوزش دارید و کیفیت رابطه‌تان کاهش پیدا کرده است، بهتر است از پزشک کمک بخواهید و به ایشان مراجعه کنید تا روند درمانتان طی شود. از طرفی استفاده از روش‌های دارویی نیز برای درمان بیماری‌های مربوط به ناحیه تناسلی خیلی ساده است و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی فرد سالم خواهد شد. در پایان باید بگوییم که ختنه شدن جزو مواردی است که در دین اسلام به انجام آن توصیه اکید می‌شود و در حال حاضر علم پزشکی نیز ثابت کرده است که با انجام ختنه شما می‌توانید با بسیاری از بیماری‌های پوستی و مقاربتی خداحافظی کنید.

بیشتر بخوانید :
راهکارهای کاهش زردی نوزاد

در این مقاله ما راجع به نکات مربوط به ختنه کردن مطالبی را عنوان کردیم. امیدواریم این نوشتار برایتان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *