لوگو سایت کرج بی بی

علت ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان چیست؟چرک زرد گوش نوزاد

علت ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان

برخی از والدین ممکن است هنگام مشاهده ترشح زرد رنگ از گوش نوزاد خود نگران شده و فکر کنند با این مسئله به دلیل مشکل خطرناکی رخ داده است. در مقاله امروز ما تصمیم داریم در رابطه با دلیل ترشح زرد رنگ از گوش نوزاد و نشانه‌های خطر همراه با آن صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات خوبی در این زمینه تا انتها همراه ما بمانید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

ترشحات زرد رنگ گوش چیست؟

ترشحات زرد رنگ گوش چیست؟

به این ترشحات واکس گوش نیز گفته می‌شود که سول‌های مرده‌ای هستند و همراه با مواد چسنده و غلیظی به وسیله مجرای گوش تولید می‌شوند، داخل مجرای گوش را خواهند پوشاند. در رابطه با اینکه چرا رنگ این ترشحات زرد است، باید بگوییم که این امر کاملاً طبیعی بوده و در گوش‌های سالم ترشحاتی به رنگ زرد تولید می‌شود. در واقع واکس گوش از ورود گرد و غبار و حشرات و هر ذره خارجی به داخل گوش جلوگیری کرده و به عنوان یک سد حفاظتی عمل می‌کند و رنگ آن به دلیل آلوده شدن به گرد و غبار، زرد می‌شود. زمانی که میزان ترشحات گوش نوزاد بیش از حد باشد، مجرای گوش را مسدود کرده و مسیر شنوایی وی را می‌بندد و در نتیجه گوش نوزاد را با عفونت و درد مواجه می‌کند. همیشه متخصصان توصیه می‌کنند کودکانی که به عفونت گوش مبتلا هستند؛ حتماً در مجاورت سرما و فضاهای بیرون از خانه، گوششان را با کلاه مناسب بپوشانند.

بیشتر بخوانید :
7 روش کاربردی درمان زردی نوزاد

 

علت ترشح زرد گوش نوزاد چیست؟

علت ترشح زرد گوش نوزاد چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که ترشحات زرد گوش کاملاً طبیعی است و نشانه خطر خاصی نمی‌باشد. بعضی از مواقع که میزان این ترشح بیش از حد باشد یا اینکه والدین بخواهند با استفاده از گوش پاک کن گوش فرزندشان را تمیز کنند، ممکن است به صورت ناخواسته جرم‌ها را به عقب رانده و این کار باعث می‌شود با گذشت زمان، جرم‌های موجود در گوش سفت و زیاد شده و این مسئله باعث عفونت شود. باید نوزاد را پیش پزشک ببرید تا ایشان پس از تشخیص میزان عفونت، راه‌های درمانی را ارائه دهند. معمولا پزشکان در چنین شرایطی ابتدا دارو را تجویز می‌کنند در صورتی که این روش موثر نبود، از جراحی جهت از بین بردن علائم عفونت کمک می‌گیرند.

 

علائم زیاد شدن ترشحات زرد رنگ گوش چیست؟

علائم زیاد شدن ترشحات زرد رنگ گوش چیست؟

زمانی که میزان واکس گوش افزایش پیدا کند، این ترشحات از گوش نوزاد بیرون ریخته و باعث بی‌قراری و گریه او می‌شود؛ به گونه‌ای که دائماً دستان خود را به گوشش می‌کشد. همچنین اگر زرد رنگ موجب به وجود آمدن عفونت در گوش نوزادان شود، اشتهای آنها خیلی کم شده و تمایلی به خوردن شیر ندارند و الگوی خوابشان نیز به هم ریخته و در بیشتر مواقع بیدار و بی‌قرار هستند.

 

شیوه تشخیص علت ترشح زرد رنگ گوش چیست؟

شیوه تشخیص علت ترشح زرد رنگ گوش چیست؟

معمولاً برای علت دقیق ترشحات گوش نوزاد باید آن را پیش پزشک برده و ایشان با معاینه گوش وی، علت قطعی و دقیق این ترشحات را متوجه شوند. پزشکان در چنین شرایطی به هرگونه نشانه‌ای از قبیل علائمی که مربوط به پارگی پرده گوش و یا وجود شیئ‌ای خارجی در گوش نوزاد است، دقت می‌کنند.

بیشتر بخوانید :
ام اس در بارداری و احتمال آسیب به نوزاد+سوالات متداول

 

درمان ترشحات زرد رنگ گوش نوزادان چه مواردی است؟
علت ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان

درمان ترشحات زرد رنگ گوش نوزادان چه مواردی است؟

در صورتی که ترشحات گوش نوزاد بیش از حد شود، درمان متناسب با آن توسط پزشک تجویز می‌شود. مثلا در مواردی که به دلیل یک جسم خارجی در گوش نوزاد، ترشحات زرد رنگ از آن خارج شود، مجرای گوشش را شست و شو می‌دهند. وقتی که عفونت باعث افزایش این ترشحات شده باشد، از آنتی بیوتیک بین بردن این ترشحات استفاده می‌شوند. ضمنا برخی از درمان‌های خانگی هستند که پس بروز اولین نشانه‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد. این درمان‌ها نیز باید با مشورت پزشک انجام شود:

° کمپرس گرم برای درمان ترشحات زرد رنگ گوش: آسان‌ترین راه برای کاهش درد و التهاب گوش زمانی که ترشحات آن زیاد شده است، استفاده از کمپرس گرم است. طی این روش حوله‌ای را گرم کنید و حدود ۳ یا ۴ دقیقه روی گوش نوزادتان قرار دهید. اگر این کار را در روز چند مرتبه تکرار کنید، احتمالاً ترشحات داخل گوش نوزاد به راحتی تخلیه می‌شود.

° سرکه سیب درمان خانگی کم کردن ترشحات زرد رنگ گوش: به کمک سرکه سیب می‌توانید ترشحات زرد رنگ گوش نوزادان دو ماهه را کم کنید. مهمترین مزیتی که سرکه سیب دارد این است که به هیچ وجه سلامت گوش کودک شما را در خطر نمی‌اندازد. برای بهره‌گیری از این روش چند قطره سرکه سیب را داخل گوش کودکتان چکانده و دو دقیقه صبر کنید، بعد مجرای گوش را از ترشحات پاکسازی نمایید.

° درمان خانگی ترشحات زرد رنگ با سیر: استفاده از سیر نیز یکی از درمان‌های خانگی برای برطرف کردن ترشحات زرد رنگ گوش نوزادان محسوب می‌شود. برای انجام این کار دو یا سه حبه سیر را له کرده و آبش را بگیرید. سپس چند قطره از آب سیر را داخل گوش کودک بریزید. احتمالاً پس از گذشت چند دقیقه، می‌توانید با یک دستمال گوش همه واکس‌های گوش نوزاد و ترشحات داخلی آن را پاک کنید.

بیشتر بخوانید :
علت پوست ریزی سر نوزاد چیست؟ درمان پوسته شدن سر نوزادان

° شیر مادر موثرترین درمان خانگی ترشحات زرد رنگ گوش: بهترین راهکارها جهت درمان ترشحات زرد رنگ گوش نوزادان، شیر مادر است. شاید برایتان عجیب باشد، اما اگر در طول روز دو بار و هر بار چند قطره از شیر مادر را داخل گوش نوزادان بریزید، به راحتی این ترشحات از گوش نوزاد تخلیه می‌شود؛ زیرا شیر مادر حاوی آنتی بیوتیک بوده و توانایی این را دارد که با عوامل بیماری‌زا مبارزه کند.

° درمان خانگی ترشحات زرد رنگ گوش با روغن زیتون: روغن زیتون یکی از روغن‌های گیاهی است که خواص فراوانی دارد که یکی از خاصیت‌های آن روان کردن و نرم کردن ترشحات گوش است. برای بهره‌گیری از این روغن گیاهی می‌توانید دو بار در روز و در هر بار دو قطره از آن را داخل گوش نوزادتان ریخته تا خروج ترشحات از گوشش آسان‌تر شود.

لازم به ذکر است که بعضی از عوامل هستند که باعث افزایش احتمال مبتلا شدن کودک به عفونت گوش بیشتر از سایر همسن وسالان خود می‌باشد. نوزادانی که دچار نقص ایمنی هستند  یا نوزادانی که به صورت نارس متولد می‌شوند، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. در صورتی که شرایط زندگی نوزاد آلوده به دود سیگار باشد، چنین نوزادی بیش از سایرین در معرض ترشحات زرد رنگ گوش قرار می‌گیرد. پس سعی کنید با اقدام به موقع و مراجعه به پزشک، سرعت افزایش این بیماری را کم کرده و آن را درمان نمایید؛ چرا که اگر عفونت‌های گوش میانی درمان نشود، ممکن است به پاره شدن پرده صماخ منتهی گردد.

(اجاره دستگاه زردی)
بیشتر بخوانید :
درجه زردی نوزادان
چگونه از زیاد شدن ترشحات زرد رنگ و بروز عفونت در گوش نوزادان پیشگیری کنیم؟
علت ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان

چگونه از زیاد شدن ترشحات زرد رنگ و بروز عفونت در گوش نوزادان پیشگیری کنیم؟

قبل از هر چیز بگوییم ‌نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصد جلوی عفونت گوش نوزاد را گرفت. اما می‌شود با انجام برخی اقدامات و دستورالعمل‌ها، احتمال ابتلای کودک به عفونت گوش را کاهش داد. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

_سعی کنید تا جایی که امکان دارد نوزاد خود را در معرض دود سیگار قرار ندهید.

_این را بدانید که شیر مادر جزو عوامل مهمی است که سبب شده میزان مبتلا شدن کودک به عفونت گوش کاهش پیدا کند؛ پس تغذیه کودک با شیر مادر می‌تواند از میزان ابتلا به عفونت بکاهد.

_سعی کنید نوزادتان بلافاصله پس از شیر خوردن نخوابد.

_جهت پاک کردن و تمیز کردن جرم گوش نوزادتان از اجسام نوک تیز استفاده نکنید.

_پس از حمام کردن، گوش فرزندتان را به کمک حوله با دقت خشک نمایید و هنگام حمام دادن او نیز سعی کنید شامپو، مواد شوینده و آب داخل گوشش نرود. می‌توانید قبل از حمام دادن کودک، داخل گوش او را با روغن زیتون چرب کنید.

_هرگز انگشتتان را داخل گوش نوزاد نکنید؛ زیرا انجام این کار علاوه بر اینکه باعث منتقل  شدن جرم‌ها به انتهای مجرای گوش می‌شود، بلکه ممکن است از طریق انگشت عوامل بیماری‌زا وارد گوش کودک گردد.

 

چه زمانی خارج شدن مایع زرد رنگ از گوش نوزاد خطرناک است؟
علت ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان

چه زمانی خارج شدن مایع زرد رنگ از گوش نوزاد خطرناک است؟

پدر و مادرها باید مراقب باشند که میزان ترشحات خارج شده از گوش نوزاد بیش از حد نباشد و اگر احساس کردند این ترشحات خیلی زیاد است، بلافاصله پزشک را در جریان بگذارند. حتی ممکن است در برخی از شرایط ترشحات و عفونت گوش نوزاد به اندازه‌ای باشد که باعث بروز بوی بد شود. نشانه‌های خطر همراه با ترشحات زرد رنگ گوش نوزاد شامل موارد زیر می‌باشد:

بیشتر بخوانید :
خواص خاکشیر برای زردی نوزاد

_در صورتی که میزان این ترشحات بیش از چند روز طول بکشد و یا هنگام خارج شدن از گوش با رگه‌هایی از چرک‌های سفید و خون همراه باشد.

_اگر از این ترشحات بوی بدی به مشام برسد، ممکن است خطرناک باشد.

_در صورتی که در حین وجود عفونت و ترشح، تب نوزاد بالای ۳۷ درجه شود.

_بروز التهاب، درد در گوش و متورم شدن مجرای گوش نیز خطرناک است.

_یک نشانه دیگر که ممکن است خطر داشته باشد این است که شنوایی نوزاد کم شود.

 

سوالات متداول ترشح زرد رنگ گوش
علت ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان

سوالات متداول ترشح زرد رنگ گوش

۱_آیا عفونت گوش نوزادان و کودکان خطرناک است؟

اگر عفونت گوش شدید باشد و اقدام خاصی برای آن انجام نشود، امکان دارد باعث پاره شدن پرده گوش نوزاد و از دست رفتن قدرت شنوایی او شود. اما در صورتی که در مراحل اولیه و پس از بروز اولین نشانه‌ها درمان‌های مناسب انجام شود، خطر خاصی ندارد.

۲_عفونت گوش حاد چه زمانی بروز می‌کند؟

در بدن بعضی از افراد عفونت‌های موجود در دستگاه تنفسی در عملکرد شیپور استاش اختلال ایجاد کرده می‌شود و نشانه‌های عفونت حاد گوش میانی دیده شود.

۳_چه زمانی برای درمان عفونت گوش از روش جراحی استفاده می‌شود؟

اگر این مسئله با درمان‌های دارویی و خانگی برطرف نشد و یا حتی پس از برطرف شدن مشکل، مجدداً عفونت عود کرد. در این شرایط پزشک از روش جراحی جهت تخلیه عفونت گوش استفاده می‌کند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *