لوگو سایت کرج بی بی

مشکل بلع در کودکان چیست؟ انواع درمان اختلال بلع در کودکان

مشکل بلع در کودکان

به بیماری که در آن کودکان نتوانند غذا و مایعات را به راحتی بخورند، اختلال بلع در نوزادان و کودکان گفته می‌شود. در واقع در چنین شرایطی هنگامی که کودک غذا را می‌خورد، گلوی او بدون دلیل دچار درد و سوزش می‌گردد. در حقیقت علت این موضوع این است که غذا به آسانی نمی‌تواند از گلو و مری عبور کرده و وارد معده گردد. این بیماری به دلایل مختلفی بروز پیدا کرده و در کودکان نسبتا رایج است. مهمترین و اصلی‌ترین دلیل اختلال بلع در کودکان، عفونت در ناحیه گلو می‌باشد. در مقاله امروز ما ضمن بررسی علائم مشکل بلع در کودکان، راجع به انواع درمان‌های آن نیز مطالبی را عنوان می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد در کرج:قیمت+عملکرد+انواع و…

چه علائمی نشانه ابتلای کودک به اختلال بلع است؟

چه علائمی نشانه ابتلای کودک به اختلال بلع است؟

اگر کودکتان نشانه‌های زیر را داشت، امکان دارد به اختلال بلع دچار شده باشد:

_مشکل در هماهنگی بین بلعیدن و مکیدن

_آهسته غذا خوردن

_تلاش زیاد و غیرطبیعی برای پایین بردن لقمه

_داشتن حالت تهوع در حین خوردن غذا

_ترشح زیاد بزاق و آبریزش دهان

_احساس احتقان و گرفتگی در قفسه سینه

_عفونت‌های مکرر تنفسی

_صداهای خرخر یا خس خس در حین غذا خوردن یا بعد از آن

_تف کردن و استفراغ‌های مکرر

بیشتر بخوانید :
بی توجهی به درمان زردی نوزاد چه عواقبی دارد؟

_سرفه یا حالت خفگی در حین غذا خوردن

اگر فرزندتان با یک یا چند عارضه فوق درگیر است، بلافاصله پزشک را در جریان بگذارید.

 

علت اختلال بلع کودکان

علت اختلال بلع کودکان

از آنجایی که کودکان بدن حساس‌تر و ظریف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند، در نتیجه می‌توانند به راحتی و به دلایل مختلفی به چنین بیماری مبتلا شوند. از جمله عواملی که منجر به بروز اختلال بلع در کودکان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

° شکاف لب، لب شکری یا شکاف کام

° حساسیت‌های دهانی

° وجود اجسام خارجی در مری

° وجود تومور یا توده در گلو

° ابتلا به بیماری‌هایی مانند تومور، آسیب مغزی، سکته مغزی و دیستروفی عضلانی

_ناهنجاری‌ها یا مشکلات دندانی

_بزرگ بودن زبان

_بزرگ بودن لوزه‌ها

_مشکلات مربوط به رشد پیش از تولد استخوان‌های جمجمه و ساختار دهان و گلو

_فلج تارهای صوتی

_نارس بودن نوزاد

و…

همانطور که مشاهده کردید دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث اختلال بلع در کودکان شود. در واقع اگر علت اصلی این مسئله تشخیص داده شود، در روند درمانی کودک فوق العاده کمک کننده است که تشخیص آن نیز باید توسط دکتر اطفال صورت بگیرد. بعضی از والدین چنین نشانه‌هایی را جدی نمی‌گیرند و از مراجعه کردن به پزشکان اجتناب می‌کنند؛ اما باید بدانید که با انجام این کار سلامت کودک خود را به خطر می‌اندازید.

 

تشخیص اختلال بلع در کودکان

تشخیص اختلال بلع در کودکان

همانطور که قبلاً اشاره کردیم  تشخیص مبتلا شدن کودکان به این اختلال باید توسط پزشک متخصص صورت پذیرد. پزشکان نیز برای انجام این کار از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • بررسی کرده کردن ویدیوهای دهان و حلق، هنگام بلع غذا یا مایعات
  • بلع باریوم، عکسبرداری متوالی مجاری گوارشی فوقانی
  • آندوسکوپی
بیشتر بخوانید :
غذای های مضر برای زردی نوزاد

البته در برخی از مواقع پزشکان تشخیص می‌دهند که جهت بررسی‌های دقیق‌تر و تشخیص بهتر، آزمایش‌های دیگری نیز برای کودک انجام شود. مثلاً مانومتری مری و لارنوسکوپی حنجره یا بینی جزو این آزمایش‌ها هستند.

 

روش‌های درمان بلع در کودکان

روش‌های درمان بلع در کودکان

جهت درمان این اختلال روش‌های متعددی وجود دارد که هر روش بسته به شرایط فیزیکی کودک و شدت مشکل آن خواهد داشت. نوع روش درمانی نیز باید توسط پزشکان صورت پذیرد. پس از اینکه نوع روش درمانی انتخاب شد، پروسه درمانی آغاز می‌شود. انواع و اقسام روش‌های درمانی مربوط به مشکلات ناشی از بلع در کودکان شامل موارد زیر هستند:

  • روش‌های خانگی درمان مشکل بلع کودکان: در صورتی که این مشکل زیاد حاد نباشد و فقط به خاطر عفونت گلو ایجاد شده باشد، احتمالاً با روش‌های خانگی نظیر قرقره با آب نمک یا قرقره با سرکه و یا استفاده از ترکیب عسل و لیمو برطرف خواهد شد. استفاده از دمنوش‌های بابونه جزو راهکارهای مناسب در طب سنتی برای مبارزه با مشکل بلع در کودکان است.
  • گفتار درمانی مشکل بلع کودکان: یکی از بهترین و موثرترین راهکارهای درمانی جهت برطرف کردن این مشکل گفتار درمانی است که درمانگران با توجه به شرایط مختلفی نظیر میزان مشکل، سن کودک و… برنامه درمانی مشخصی را تنظیم کرده و طبق آن، جلسات گفتار درمانی را پیش خواهند برد. سعی کنید جهت اینکار از افراد متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید.
  • تغییر رژیم غذایی برای اختلال بلع کودکان: یکی از موثرترین روش‌های غیر جراحی جهت درمان این مشکل تغییر دادن رژیم غذایی است؛ به این ترتیب که والدین باید غذاهایی داغ و نرم را آماده کرده و فرزندانشان را تشویق به مصرف چنین غذاهایی کنند؛ به عنوان مثال انواع پوره‌ها گزینه مناسبی هستند. پس می‌توانید با تغییر رژیم غذایی، این مشکل تا حد زیادی کاهش دهید.
  • دارو درمانی مشکل بلع کودکان: خوشبختانه امروز علم پزشکی پیشرفت زیادی داشته است در زمینه تسکین و بهبود مشکل بلع در کودکان نیز داروهای مختلفی وجود دارد؛ اما مصرف دارو باید با تجویز پزشک باشد. اغلب پزشک کودک را معاینه می‌کند و نوع دارو و دوز مصرفی آن را نیز عنوان می‌کند. در صورتی که مشکل بلع در کودکان به وسیله دارو برطرف نشود، باید از طریق جراحی این مشکل را رفع کرد.
  • جراحی اختلال بلع در کودکان: زمانی که مشکل بلع در کودکان به دلیل مسدود شدن قسمت‌هایی از حلق یا مری و وجود نقص در آن قسمت‌ها باشد، درمان باید با جراحی انجام گیرد. جراحی آندوسکوپی جزو جراحی‌هایی است که جهت حل مشکلات مربوط به انسداد واقع می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با پزشکان مشاوره داشته باشید.
بیشتر بخوانید :
قطره گوش + موارد استفاده آن

سوالات متداول

سوالات متداول

۱_اختلال بلع در کودکان چیست؟

ناتوانی و ناراحتی کودک در نوشیدن مایعات یا خوردن غذا را اختلال بلع می‌گویند.

۲_اختلال بلع در کودکان چگونه است؟

به گونه‌ای است که کودک هنگام نوشیدن مایعات یا خوردن غذاها احساس درد داشته و در گلوی خود سوزش را حس می‌کند، به همین دلیل چندان مایل به خوردن غذا نیست؛ زیرا نمی‌تواند به راحتی آن را به پایین ببرد و غذاها نمی‌توانند از گلو و مری نوزاد به راحتی عبور کرده و به معده او برسند.

۳_برای درمان اختلال بلع در کودکان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

جهت انجام این کار باید به دکتر اطفال مراجعه نمایید.

سخن پایانی

برخی از والدین هنگام مشاهده علائم اختلال بلع در کودکان به شدت نگران می‌شوند و به دنبال راهی برای برطرف کردن این مشکل هستند. اما باید به والدین عزیز بگوییم که زیاد نگران نباشید؛ زیرا این اختلال جزو مشکلات نسبتاً رایج در کودکان است و با روش‌های درمانی مختلف قابل برطرف شدن است. در نقطه مقابل نیز برخی از والدین هستند حتی نسبت به بارزترین نشانه‌ها و علائم نیز بی‌توجه بوده و اقدامی در این زمینه نمی‌کنند. در خطاب به این والدین عزیز نیز باید بگوییم که هرگونه بی‌توجهی نسبت به این مسئله ممکن است خطرات و عوارض بدی را برای فرزندتان داشته باشد. در صورتی که مشکل بلع فرزندتان جدی بود، بلافاصله اقدامات لازم را جهت درمان آن انجام دهید و با دیدن نشانه‌ها و علائم پزشک را در جریان بگذارید. در مقاله امروز ما راجع به علائم مشکل بلع در کودکان و روش‌های درمانی آن صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم با بیان این مطالب به شما در بهبود وضعیت فرزندتان کمک کنیم. از اینکه تا پایان مطلب در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *